Edelman: Vertrouwen van Nederlanders in foodsector daalt erg hard

Nederland hoort tot de hardste dalers wereldwijd

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie daalt wereldwijd in maar liefst 70 procent van de 27 onderzochte landen. Nederland hoort samen met landen als Singapore, Argentinië, Hong Kong en Zuid-Korea tot de hardste dalers. Het vertrouwen daalde hier van 65 procent in 2014 naar 59 procent in 2015.

Innovaties

Dat blijkt uit de wereldwijde Trust Barometer 2015 voor de levensmiddelenindustrie van pr-bureau Edelman. Volgens Edelman wordt de daling van het vertrouwen in deze sector mogelijk veroorzaakt door het tempo waarop bedrijven en de industrie innovaties doorvoeren – 51 procent van de respondenten geeft aan dat dat tempo volgens hen te hoog ligt.

In alle landen geniet de levensmiddelenindustrie, ondanks de daling, overigens aanzienlijk meer vertrouwen (62 procent) dan het bedrijfsleven (48 procent).

Sub-sectoren  

Edelman onderzocht vijf sub-sectoren  van de levensmiddeleindustrie: Retailers, Manufacturers, Fast Food Restaurants, Agribusiness en Farming and Fishery. Deze laatste geniet het hoogste vertrouwen (67 procent) geniet, terwijl Fast Food Restaurants het minst worden vertrouwd (47 procent).

Volgens Edelman ligt er een kans voor de fast food restaurants vanwege het hoge aantal ‘zwevende kiezers’ voor deze sub-sector, oftewel respondenten die aangeven zwak of neutraal vertrouwen te hebben.

Deze kans geldt overigens voor de gehele levensmiddelenindustrie, die gemiddeld meer dan 60% zwevende kiezers kent, aldus Edelman. Retailers genieten het hoogste percentage zwevende kiezers (68 procent).

Beter begrijpen

Om vertrouwen te winnen, zou de levensmiddelenindustrie meer moeite moeten doen om deze zwevende kiezers beter te begrijpen – wie zijn zij, wat hebben ze nodig om vertrouwen op te bouwen in de industrie en hoe willen ze betrokken worden. Tish van Dyke, Global Head of Food bij Edelman: ‘In een wereld waarin de grenzen tussen marketing en corporate reputatie vervagen, is het noodzakelijk consumenten beter te begrijpen en vooral ook te betrekken.’

Vertrouwen en innovatie

Opkomende markten meer staan meer open voor innovatie dan Westerse markten, blijkt uit de resultaten. Dit geldt echter niet voor genetisch gemodificeerde organismen (ggo’s). Over het algemeen zien de respondenten technologie, groeitargets van bedrijven en hebzucht als de belangrijkste drijfveren voor innovatie binnen de industrie en het bedrijfsleven.

Anneloes Roeleveld, European Head of Food bij Edelman: ‘Consumenten willen de redenen voor innovaties in de levensmiddelenindustrie begrijpen en zien hoe deze bijdragen aan de maatschappij. Ze verlangen meer transparante communicatie over de drijfveren voor en de impact van innovaties. De levensmiddelenindustrie investeert enorm in R&D, maar laat kansen liggen in het vertellen van het verhaal – waar zijn ze mee bezig en waarom? ‘

Andere bevindingen

·         Vertrouwen in de industrie staat niet gelijk aan vertrouwen in organisaties – dat de industrie op vertrouwen kan rekenen, betekent niet dat dit ook geldt voor organisaties binnen de industrie.

·         69 procent (in Nederland is dit 64 procent) van de respondenten is het ermee eens dat de levensmiddelenindustrie meer betrokken moet zijn bij het levensmiddelenbeleid van hun land – tegelijkertijd vinden respondenten (51 procent; Nederland heeft een score van 41 procent) dat de industrie niet voldoende gereguleerd is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie