Een telefoon vol handige reisapps

TripAdvisor, Uber, Skyscanner en Airbnb hebben een vaste plek in de mobiele reiskoffer, Waar blijven de apps van de traditionele reisorganisaties?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik ga op reis en neem mee…mijn telefoon met handige reisapps. Voor de ‘mobiele’ reiziger is bijna niet meer voor te stellen; dat je op reis gaat zonder apps. De reiziger met de Lonely Planet op zak sterft langzamerhand uit. Waarom zou je die dikke pil meesjouwen? Het hotel dat in 2010 als goed werd bestempeld, heeft nu misschien een andere eigenaar en is niet meer zo goed als die oude recensie doet geloven. Vroeger zag ik veel Lonely Planet stickers op de ramen van hotels en restaurants, inmiddels zijn die grotendeels vervangen door stickers van TripAdvisor. Een restaurant of hotel is zo goed als de meest actuele review. Liep ik enkele jaren geleden nog wel eens van hostel naar hostel, nu boek ik gewoon een dag van tevoren een accommodatie via Tripadvisor of Airbnb.

Apps voor onderweg
Openbaar vervoer kan in het buitenland best een uitdaging zijn. Een paar apps, zoals Transit & CityMapper, proberen een wereldwijde universele openbaar vervoer app te worden. Deze zijn echter vooralsnog voor een klein deel van de Westerse landen beschikbaar. Lange afstandsbussen zijn helemaal lastig. Omdat er tientallen busbedrijven zijn die van A naar B rijden, moet je eerst de juiste website zien te vinden om een online boeking te kunnen maken. En dan maar hopen dat deze een beetje werkt op mobiel. De prijzen met elkaar vergelijken is helemaal een helse klus. De website probeert dit voor een heleboel bus services op één website aan te bieden, maar ook deze dienst is er nog lang niet.  Het service design gevoel is hier nog ver te zoeken.

Entertainment  
Van de slechte online ervaring met het openbaar vervoer naar het entertainment op lange busritten. Met een beetje pech luister je tien uur lang naar Spaans nagesynchroniseerde films. In India doet een aantal luxe busbedrijven dit beter. Passagiers krijgen hier een tablet met pirated content mee. En dan te bedenken dat airlines miljoenen euro’s uitgeven aan hun eigen entertainment systems. United Airlines, Delta en Qantas zijn alvast begonnen met het streamen van de content vanaf het entertainment system naar de eigen laptop of tablet. Ik vraag mij af hoe lang dit houdbaar is. Wat veel meer in de lijn van servcie design ligt, is dat mijn iPhone of iPad het schermpje van de stoel voor mij kan bedienen... Helemaal mooi zou zijn als ik dan ook via dat schermpje kan doorgeven wat ik wil eten en drinken. Het zou de stewardessen veel tijd schelen als ze dit weten.

Vervoer over de grens
Het huren van een auto of camper in het buitenland is vaak een wilde gok. Waarom is hier nog geen slimme app voor? Een app die als Skyscanner alle huurauto’s of campers vergelijkt? Wellicht dat Snappcar hier binnenkort verandering in kan
 brengen. Overigens is de GPS radiodienst in Nieuw-Zeeland wel weer heel erg vet. tijdens onze vakantie daar kregen we in onze camper een GPS radio die ons exact vertelde wat er onderweg te bezichtigen was. Ideaal, want tijdens het rijden heb je weinig tijd om alle tips op TripAdvisor te lezen. Waarom is dit er nog niet in andere landen? Kan ook gewoon als app op mijn telefoon draaien. Met wat reclames van de hotels, campings en restaurants verdient het zich zo terug.

Service laat extra genieten
Misschien lijkt het nu alsof ik een hekel heb aan menselijk contact. Andere reizigers hoef ik niet meer persoonlijk om advies te vragen, er staan betere adviezen online. De stewardess hoeft niets meer van mij te weten. En in het openbaar vervoer vind ik mijn eigen weg wel. Maar die extra service zorgt er voor dat ik nét dat beetje meer kan ontspannen en genieten van de reis. Omdat het kan. Willen we dat niet allemaal? 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie