'Gebrek aan inzicht marketingresultaten bedreiging voor budgetten'

Europees onderzoek onder cmo's en cfo's toont aan dat er nog steeds grote verschillen zijn tussen wat cfo's denken dat marketingafdelingen meten en wat er daadwerkelijk gemeten wordt op marketinggebied.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit het door Xerox geïnitieerde onderzoek blijkt dat 62 pct van de cfo's denkt bijvoorbeeld dat marketing haar resultaten direct meet ten opzichte van de totale bedrijfsperformance terwijl dat maar in 54 pct van de gevallen ook echt gebeurt.

Tweederde van zowel cmo's als cfo's is van mening dat een betere communicatie over de impact van marketingactiviteiten direct kan zorgen voor een sterkere positie van marketing binnen de organisatie en een uitbreiding van het budget. Bijna iedere respondent gelooft dat een verbetering in de meetinstrumenten voor marketing direct leidt tot een beter inzicht in de kracht van marketing.

Maar het meten van marketingeffecten wordt ook bij deze grote ondernemingen bij 70 pct nog uitgevoerd met Excel spreadsheets en papieren systemen. Zelfs 6 pct geeft aan helemaal geen meetinstrumenten te hebben.

Het Xerox-onderzoek is uitgevoerd onder 627 marketingbazen en financiële topmannen van organisaties met meer dan 1000 werknemers in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Groot-Brittannië en Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie