Heineken krijgt wereldwijd lof voor politiek geladen reclame

Het biermerk mengt zich in discussies over feminisme, klimaatverandering en rechten voor transgenders

‘Ijzersterk’, ‘subliem’, ‘de reclamewereld moet hier een voorbeeld aan nemen’: slechts een greep uit de positieve reacties op de nieuwste video van Heineken. In de Britse reclamespot (bureau: Publicis Londen) laat het merk actuele kwesties uit de maatschappij zien.

Totaal verschillende opvattingen
De campagne heet ‘Worlds Apart: an experiment.’ In de video worden telkens twee mensen bij elkaar gezet met totaal verschillende opvattingen over klimaatverandering, feminisme of rechten van transgenders. De duo’s bouwen samen een bar en moeten elkaar ondertussen vragen stellen. Zo leren ze elkaar kennen, zonder dat ze weten dat ze zo sterk van mening verschillen.

Als de bar klaar is, laat Heineken video’s zien waarin ze hun mening geven over de kwesties. Vervolgens mogen ze kiezen: weggaan, of drinken ze samen een biertje en bespreken ze hun verschillende opvattingen?

Boodschap van eenheid, vrede en begrip
Volgens Heineken zijn de mensen in de video geen acteurs en was dit een echt experiment. De video is in een week meer dan 3,5 miljoen keer bekeken en wordt geroemd op social media en in de internationale pers.

Het filmpje wordt vaak vergeleken met de Kendall Jenner-commercial van Pepsi. In tegenstelling tot Heineken, kreeg Pepsi een hoop kritiek op de video. Met het filmpje wilde het merk naar eigen zeggen ‘een wereldwijde boodschap van eenheid, vrede en begrip’ tonen, maar dat mislukte volledig.

 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie