Premium

Hoe Twitch 15.000 fans naar Rotterdam lokt

Livestreamingplatform Twitch kiest vanaf 2024 – voor maar liefst drie jaar - Rotterdam Ahoy als hoststad voor hun mega-event, TwitchCon.

Dan Clancy en Rachel Delphin

Het was al eerder dit jaar gecommuniceerd: Livestreamingplatform Twitch kiest Rotterdam Ahoy als hostlocatie voor hun internationale evenement TwitchCon. 

Om de banden aan te halen met de stad waar het straks op 29 en 30 juni allemaal gaat plaatsvinden, waren ceo Dan Clancy, cmo Rachel Delphin en community-directeur Mary Kisch onlangs op bezoek in Rotterdam. Op hun programma stond onder andere een rondleiding door de stad met de bekende Nederlandse streamers Daniel Lippens en Fems - uiteraard IRL- in real live - gestreamd door ceo Dan Clancy himself.

Clancy is enthousiast over Rotterdam als de nieuwe venue voor de aankomende TwitchCon-editie. Na eerdere edities in Parijs en Amsterdam legt de komende editie wat meer focus op de stad vanwege het feit dat de Rotterdamse binnenstad op steenworp afstand van Ahoy ligt en met het openbaar vervoer goed te bereiken is. Clancy heeft er zin in: ‘Een TwitchCon-bezoek is altijd een magische ervaring waar online hechte gemeenschappen elkaar nu in het echt zien.’ Hij noemt Twitch dan ook een echt sociaal medium in tegenstelling tot andere sociale media die hij als asociaal bestempelt omdat 'er geen real time interactie is.’

Ook spraken we cmo Rachel Delphin over TwitchCon. Hoe krijg je zoveel fans naar 010? 

Waarom heeft Twitch destijds besloten om TwitchCon in 2022 voor het eerst in Nederland te houden?

Nederland is samen met Duitsland en het Verenigd Koninkrijk het grootst in Europa. Daarnaast is het goed te bereiken en is de Engelse taal hier in Nederland helemaal geïntegreerd. In Frankrijk en Duitsland is de taalbarrière nog best groot. Dat maakt de organisatie hier een stuk makkelijker.

En waarom na de 2022-editie in Amsterdam de verhuizing naar Rotterdam voor de komende drie jaar?

Nederland als organiserend land was ons sowieso goed bevallen, de keuze voor Rotterdam is simpelweg bepaald door de stad zelf. Het gemeentebestuur van Rotterdam, dat de digitale economie een warm hart toedraagt, was zo ontzettend enthousiast over de eventuele komst van TwitchCon naar hun stad, en was meer dan bereid om daar alle medewerking aan te verlenen, dat wij snel om waren. Ahoy is natuurlijk ook een geweldige plek, goed bereikbaar, dicht bij het openbaar vervoer en dicht bij de stad, helemaal perfect.

TwitchCon wordt de komende drie edities in Rotterdam georganiseerd, daar spreekt een hoop vertrouwen uit.

Dat hebben we ook. We willen ook het liefst wat vaker op één plek zijn, dat is qua organisatie minder ingewikkeld want je bent bekend met de ruimte en de logistiek en wat we ook merken is dat bezoekers dat fijn vinden. Zij krijgen ook binding met een plek en met de stad. 

De afgelopen jaren was er veel enthousiasme onder Twitch-gebruikers om TwitchCon te bezoeken, ook in Nederland. Is het voor Twitch überhaupt nodig om een marketingstrategie voor dit evenement te ontwikkelen?

Het is absoluut een groots evenement waar bijna 15.000 mensen op afkomen en dat meestal binnen vier weken is uitverkocht. Dat zien we ook bij de edities bij ons in de Verenigde Staten  - de komende vijf jaar wordt die trouwens in San Diego georganiseerd. Uiteraard communiceren we het event op ons eigen platform, op een aantal social media-kanalen waar de millennial en Gen-Z komt, er gaat een mailing uit en we zorgen dat onze ster-streamers dit event communiceren aan hun community. 

Twitch bestaat sinds 2011 maar is nog niet winstgevend. Eerder dit jaar werd bekend dat de jullie een derde van het personeelsbestand moesten schrappen waarbij vijfhonderd banen verloren gaan. Ligt het niet gevoelig om een groots evenement te organiseren?

Het is absoluut verdrietig dat dit moest gebeuren. Wij bouwen communities en zijn ook als organisatie een hechte community, maar om op een gegeven moment wel winstgevend te zijn, moesten we deze beslissing wel nemen. Wat nu belangrijk is, is dat we ervoor zorgen dat Twitch de juiste bedrijfsgrootte heeft zodat we er niet alleen nu zijn, maar ook de komende decennia. We waren te groot qua werknemers en dat moeten we nu rechtzetten. TwitchCon is een topevent, ons visitekaartje en biedt zoveel online communities een gelegenheid en plek om elkaar te ontmoeten, dat we er niet aan denken dit te schrappen. TwitchCon hoort bij Twitch. 

Hoe meer streamers, hoe meer volgers, hoe meer inkomsten voor Twitch. Hoe maken jullie het platform aantrekkelijk voor streamers?

Door ze kansen te bieden te ondernemen op ons platform. Door ze van hun hobby een verdienmodel te kunnen laten maken. Er is een aantal mogelijkheden inkomsten te genereren. Zo hebben we partner- en affiliate-programma's. Als affiliate of partner kun je geld verdienen met het ontvangen van abonnementen, 'bits' (virtuele valuta die kijkers kunnen gebruiken om te doneren) en advertenties. Kijkers kunnen rechtstreeks doneren aan streamers. Daarnaast kunnen populaire streamers  gesponsorde content promoten of deals sluiten met bedrijven voor het adverteren van producten en diensten. Tot slot kunnen streamers hun producten verkopen om extra inkomsten te genereren.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie