Iconisch muziektijdschrift NME keert terug op papier

In 2018 ging NME volledig digitaal wegens inzakkende oplagen. Nu wil het zijn ‘toonaangevende stem in de popcultuur’ weer terugpakken.

NME
https://www.nme.com/news/music/nme-announces-return-of-iconic-print-magazine-2023-summer-buy-3470477

Een zelden of nooit geziene beweging: een printmedium dat transformeert tot een digitaal medium, om vervolgens weer terug te keren op papier. Het iconische Britse muziekblad NME doet het. Na vijf jaar louter digitaal, keert het weer terug met een papieren editie. Het tijdschrift zal vanaf augustus elke twee weken uitkomen.

NME bestaat sinds 1952 en groeide in de jaren daarna uit tot een gezaghebbend muziekmedium. In de jaren ’70 groeide de oplage naar zo’n 300 duizend exemplaren. Maar iconisch en gezaghebbend (kijk maar naar Nederlandse titels als Vrij Nederland en HP/De Tijd), is niet genoeg om te floreren in een digitaliserende samenleving. De oplage van NME zakte in naar 72 duizend stuks in 2003, zelfs naar 15 duizend in 2015. Het moment dat de stekker uit de printeditie werd getrokken en digitaal verderging.

Peerless

De titel schuwt grote woorden niet bij de relaunch:

‘NME is to return to print, relaunching with a new global magazine this summer. The world’s leading music and pop culture brand will be building on its peerless legacy of breaking what’s new and what’s next with a new bi-monthly global print edition – providing a bible that showcases the best new artists and bands on earth, alongside exclusive new franchises, unmissable features, industry insight and expert reviews of the latest music, TV, film, and gaming releases.’

Een directeur van NME laat weten dat het nieuwe tijdschrift zich onder meer zal richten op ‘opkomende artiesten en dienen als een toonaangevende stem in de popcultuur’.

Het blad zal te koop zijn via de muziekwebsite Dawsons en bij diverse platenzaken.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie