Journalisten vrezen voor verdwijnen media

De verdergaande digitalisering en de economische recessie hebben een grote invloed op de media en de journalistiek. Bijna eenderde van de journalisten vreest voor het verdwijnen van traditionele mediakanalen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een gebrek aan personeel en redactionele middelen leidt volgens 54% tot een verlies aan journalistieke kwaliteit. Dat blijkt uit de European Digital Journalism Survey 2009 die onlangs werd uitgevoerd door het Oriella PR-netwerk onder 354 journalisten in zeven landen. LVT Benelux PR voerde het onderzoek uit in Nederland en België.

Bij ruim de helft (52,4%) van de journalisten zijn de advertentie-inkomsten met meer dan 10% gedaald. Bijna één vijfde (17,8%) geeft aan dat één van hun traditionele mediakanalen inmiddels van de markt is gehaald. Vooral in het Verenigd Koninkrijk leeft de vrees voor het verdwijnen van nog meer titels (75%). In Nederland en België zijn de journalisten het meest optimistisch; ‘slechts’ 25% van de journalisten uit deze landen houdt rekening met het verdwijnen van een print-, radio- of televisiekanaal op korte termijn.

In heel Europa gaat 60% vn de journalisten uit van een sterke daling van het aantal printmedia. Bovendien leidt het gebrek aan redactionele mensen en middelen tot een verlies aan journalistieke kwaliteit. Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van digitale media inmiddels wel behoorlijk ingeburgerd is onder Europese journalisten. Als het gaat om het gebruik van Twitter blijken het Verenigd Koninkrijk (69%) en Nederland (38%) voorop te lopen in Europa. Hoewel meer dan de helft ( denkt dat er nog een lange weg te gaan is voordat online media winstgevend zijn, maakt ruim 90% regelmatig content voor een online kanaal. 43% van de Europese journalisten produceeert inmiddels al meer dan de helf van de content speciaal voor online. Daarbij gaat het onder meer om online videocontent (47%) en journalistenblogs (46%).

Howel de recessie er stevig inhakt, hebben journalisten nog altijd veel plezier in hun werk. Liefst 84% beleeft meer of evenveel arbeidsvreugde als twee jaar geleden. De digitalisering van media en content heeft echter wel een impact op hun dagelijkse werk.

Voor de European Digital Journalism Survey 2009 zijn 354 journalisten ondervraagd in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De ondervraagde journalisten zijn werkzaam bij dagbladen, vakbladen, regionale media en broadcastmedia.

Het volledige onderzoek is te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie