Marc Adriani: Talpa Radio wil zelf het digitale domein in handen krijgen

Wil je op digitaal gebied voet aan de grond krijgen, dan moet je je distributie zelf in handen nemen, stelt Marc Adriani van Talpa Radio.

Marc Adriani

Wil je als radiozendergroep op digitaal gebied voet aan de grond krijgen, dan moet je je distributie zelf in handen nemen, stelt Marc Adriani, directeur bij Talpa Radio. Hoe je dat doet? Door een eigen digitaal platform op te richten.

En dat is dus precies wat Talpa Radio heeft gedaan. Met de komst van JUKE bedient Talpa Network zowel de consument en de adverteerder en is Talpa niet volledig afhankelijk van andere distributiepartijen.

"Eigen distributie is van belang om zowel de consument als de adverteerder optimaal te kunnen bedienen", zegt Adriani. "Bij veel stations was de gedachte tot nu toe dat we blij mochten zijn met doorgifte van onze zenders. Maar in de digitale wereld kunnen we de consument beter bedienen, met content op maat. Bovendien weten we precies wie er luistert. Het goede nieuws is bovendien dat luisteren naar audio alleen maar toeneemt. Maar Talpa moet ook meeprofiteren van die toename van luisteraars. Dat kan alleen als we de distributie zelf in handen hebben.”

Advertentie
advertisement

Advertenties op maat

Radio meer het digitale domein intrekken, is daarom een grote uitdaging, zegt Adriani, ook voor de adverteerder. “Voor ons zijn adverteerders even belangrijk als de consument. In het digitale domein kunnen we advertenties op maat aanbieden. Er loopt nu een proef met de Postcodeloterij, Dynamic Creative genaamd. We kunnen hiermee digitaal differentiëren op lokaal niveau. Zo krijgt een luisteraar uit Eindhoven een andere boodschap van Gaston dan die in Hengelo. Dit kan nog veel verder gaan: regent het in Eindhoven, dan breng je daar de boodschap in de trant van ‘balen hè, die regen’. Op hetzelfde moment schijnt in Hengelo de zon en krijgt de luisteraar daar een andere spot te horen. En dat met exact hetzelfde radiosignaal.”  

Talpa Radio wil zelf het digitale domein in handen krijgen. “We willen voorkomen dat alles bij externe distributiepartijen terechtkomt. Google heeft een voorsprong met TuneIn, Sonos werkt samen met vaste partijen en dan zijn er smart speakers. Daar moeten we tussen zien te komen.” Hoe? Onder meer door met een eigen platform te komen en steeds meer content op maat te maken.

Juke

JUKE is de naam van dat platform voor digitale distributie. Hierop worden de bekende Talpa-radiozenders Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica doorgegeven, en alle themakanalen, podcasts en speciale playlists. “Dat is bijvoorbeeld een smartlappenzender, maar ook een aantal nieuwe themakanalen van LINDA., die onlangs werden gelanceerd. En Shout Out Radio, met een combinatie van muziek en podcasts voor Generatie Z. Van dat laatste, de podcast had overigens ook niemand kunnen vermoeden dat dit alsnog zo groot zou worden. De podcast bestond al jaren, en verkeert nu in een grote revival.”

“In het digitale domein ben je minder begrenst. Bovendien kun je altijd kijken hoe het publiek reageert op bijvoorbeeld een barbecuekanaal in de zomer. Het terugkomgedrag en het luistergedrag is allemaal te meten. Bij Talpa vormt de drie-eenheid data, techniek en content meer dan ooit een samenspel met elkaar.”

Honderd jaar radio

“Tachtig procent van de luisteraars luistert via de FM-frequentie, twintig procent luistert digitaal. Van die laatste groep willen we zoveel mogelijk luisteraars op ons eigen digitale platform krijgen, maar we gokken niet alleen op JUKE. Elke zender heeft ook een eigen app, om consumenten op zoveel mogelijk manieren aan ons te binden.”

Radio bestaat honderd jaar, en het aantal audiominuten neemt toe. “Er raken steeds meer mensen van overtuigd dat audio nog een lang leven heeft. Radiomensen zijn daar vaak heel bescheiden over, maar dat hoeft helemaal niet. We staan er goed voor. Dankzij de digitalisering ontstaan er steeds meer nieuwe mogelijkheden.”

Minds in media

Marc Adriani neemt op 12 december deel aan het discussiepanel van Minds in Media, het jaarlijkse event van Adformatie dat volledig in het teken staat van het mediajaar 2020. Wat gebeurt er bij mediabedrijven, uitgevers, publishers, media-exploitanten en mediabureaus? En wat zijn de trends omtrent de inzet van media? Tijdens Minds in Media worden de winnaars van het Media Report (voorheen kerstrapport) bekend gemaakt. Meer informatie en tickets vind je op Mindsinmedia.nl.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie