Microsoft start de inhaalslag en is back in the race (deel 1)

De afgelopen jaren heeft Microsoft natuurlijk redelijk wat klappen gehad, met name van Google, als het aankomt op gebied van email etc. Gmail werd door velen hoger ingeschat dan hotmail en windows live was al bijna weer ‘oude media’. Ondanks dat veruit zijn live messenger en hotmail nog altijd veruit de meest gebruikte tools.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Microsoft, al sinds jaar en dag marktleider, laat het hier niet bij zitten en gooit alles in de strijd om de beste conversatietools neer te zetten. Deze maand wordt het traditionele Windows live (waaronder onder andere messenger en hotmail) dan ook geheel vernieuwd.

Enkele dagen geleden werd van de nieuwe Messenger reeds een publieke preview gegeven, hotmail volgt snel. Gedurende 2010 gaan de vernieuwingen geïmplementeerd worden. Samen met een tiental anderen had ik gisteren het genoegen bij een exclusieve persmeeting aanwezig te zijn waar de plannen werden besproken en demopreviews werden getoond. Directeur Windows Live (Dharmesh Mehta) kwam langs om het geheel vorm te geven.

Over de ontwikkelingen rondom hotmail mag ik helaas nog niks zeggen, buiten dat ik het er erg indrukwekkend uit vond zien. More to come about that soon. Wel zou ik graag al het een en ander toelichten over de nieuwe ontwikkelingen van Windows live messenger. Laten we eens beginnen met enkele leuke cijfers over internetgedrag en het gebruik van Windows live.

Tijdsbesteding in procenten van mensen online (minus paar procent overig):
- Portals/content: 46%
- Commerce: 20%
- Communication/sharing: 31%

Door de wereldwijde 500 miljoen windows live gebruikers wordt windows live voor 12% van hun online tijd gebruikt. In Nederland ligt dit percentage nog veel hoger.

Mensen die 500+ facebook vrienden hebben, houden lang niet met al deze mensen contact. Dit is een algemeen bekend feit, maar wordt door Microsoft cijfermatig in beeld gebracht. Over het algemeen geldt het volgende:
- Men kijkt op minder dan 50% van de relatieprofielen
- Men heeft met minder dan 30% eenrichtingscommunicatie
- Men heeft met minder dan 20% tweerichtingscommunicatie

Kortom, geen zeer nauwe banden dus met de meeste contacten, iets wat jullie wellicht allemaal herkennen. Daarnaast heeft 78% aan niet gerust te zijn op de privacy online. Dergelijke punten heeft windows getracht aan de pakken met de nieuwe live messenger en hotmail.

Bij het aanpassen van Messenger heeft Microsoft goed gelet op de irritaties en verwachtingen van de gebruiker. Op de eerste plaats: meer interactiviteit en persoonlijk contact, en op de tweede plaats: de irritatie dat er bij het gebruik van messenger wel 5 a 6 verschillende schermen open kunnen staan, die allemaal beginnen te knipperen of piepen als je aan het praten bent.

Wat hebben ze gedaan: de chatvensters werken nu hetzelfde als de browser zelf, met tabbladen voor de diverse gesprekken, allemaal in 1 venster. Erg handig wat mij betreft! Daarnaast zijn dus ook enkele leuke interactiemogelijkheden ingebouwd die vooral qua snelheid, efficiëntie, gebruiksgemak en beleving veel toevoegen.

(1) Messenger geeft automatisch een serie favourites aan, waar je dus het meeste mee in contact bent.

(2) Je kunt middels een simpel knopje in je chatscherm een videogesprek starten, maar veel leuker nog, ook een korte videoboodschap opnemen voor je gesprekspartner voor als deze er bijvoorbeeld niet is. Die boodschap ziet hij/zij dan bij terugkomst. leuk stukje extra personalisatie dus.

(3) Waar je voorheen op zoek moest naar foto’s om te delen op je eigen harde schijf, of eerst foto’s vanaf je facebook moest opslaan op je schrijf om ze te kunnen delen, kun je nu zeer snel direct vanuit facebook foto’s ophalen en delen binnen messenger. Dit werkt ook voor andere fotosites zoals Flickr en voor video’s van Youtube etc. ‘Share content on the web’ noemen ze dat.

(4) Je kunt ook extern materiaal (dat dus niet van jou is) heel effectief delen binnen messenger. Er is een zoekfunctie waarmee je bijvoorbeeld door Youtube kunt zoeken en de gevonden filmpjes gelijk kunt delen. Dat alles zonder je Messenger scherm ook maar 1 seconde te hoeven verlaten.

Maar Microsoft gaat verder! Dit zijn natuurlijk allemaal slimme voorbeeldjes van functionaliteiten die het gebruiksgemak en de ervaring verhogen, maar men heeft ook een overzichtspagina gemaakt waar je direct alle social updates en content van je contacten ziet van ‘all over the web’. Kortom, Microsoft slaat eindelijk de weg van webintegratie in, waar we ze toch niet bepaald van kennen! Ook hier krijgen favourite contacts weer de voorkeur, zodat er al een schifting plaatsvindt van belangrijke en minder belangrijke updates/content.

Ik denk dat Microsoft erg goede stappen aan het zetten is naar een volkomen nieuwe en zeker verbeterde versie van Windows live en bijbehorende onderdelen. Volgende week ga ik ook nog op de andere onderdelen in, die voor nu nog even geheim moeten blijven. Geloof me, het gaat de moeite waard zijn!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie