Nederlandse adverteerder begint Facebook nog maar net te ontdekken

Meer dan de helft van de top 100 adverteerders heeft niet meer dan honderd fans, zo blijkt uit benchmark onderzoek van Yes2Web.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Rotterdamse bureau keek of de honderd grootte adverteerders aanwezig zijn op Facebook en onderzocht de verschillende pagina’s op diverse kenmerken. Hieruit komen een aantal opmerkelijke gegevens naar voren.

De top 100 adverteerders in Nederland beginnen Facebook nog maar net te ontdekken Slechts 68% van deze adverteerders is aanwezig op Facebook. Van die groep bieden er 41 (60%) bedrijvenpagina’s aan in het Nederlands. De overige 60%, waaronder Heineken, McDonalds en Coca-Cola bijvoorbeeld, verkiest om het publiek in het Engels toe te spreken.

Erg succesvol zijn de meeste bedrijven (nog) niet als het gaat om het maken van vrienden op Facebook. Meer dan de helft van de bedrijven die een pagina in het Nederlands bezitten, heeft niet meer dan honderd fans. Het gemiddeld aantal fans op Nederlandse bedrijvenpagina’s is 1687. Met bijna 19 duizend fans steekt Hema hier met kop en schouders bovenuit. De top 3 wordt gecomplementeerd door Vodafone (7380 fans) en Albert Heijn (6937 fans).

Aan het andere kant van het spectrum staat Prominent dat er in het geheel niet in slaagt om fans te binden, Maar Kras.nl en Lidl Nederland doen het met elk één fan niet veel beter. Sowieso is het gemiddelde van 1687 fans voor een bedrijvenpagina erg laag, vinden de onderzoekers. Een onder de 25 grootste Nederlandse bedrijvenpagina’s (dus niet de grootste adverteerders) leverde een gemiddelde op van 18.000 fans (met Pathé als grootste met 47.940 fans).

In onderstaande is het aantal fans afgezet tegen het advertentie budget. Een hogere notering binnen de top 100 betekent een groter advertentiebudget.

Top 5 meeste Facebook-fans vs plek adverteerders top 100
Notering top 100 Aantal fans
1. Hema 36 18.824
2. Vodafone.nl 24 7.380
3. Albert Heijn 6 6.937
4. Bol.com 94 6.999
5. Peugeot 44 6.395

Top 5 minste Facebook-fans vs plek adverteerders top 100
Notering top 100 Aantal fans
1. Prominent 50 0
2. Kras.nl 17 1
3. Lidl 10 1
4. Leenbakker 91 3
5. Achmea 12 5

Yes2web is niet verrast door de genoemde getallen en percentages. Opgemerkt wordt dat Facebook pas de afgelopen twee jaar een zeer sterke groei zag van de Nederlandse markt. Zo verachtvoudigde het aantalgebruikers in deze periode en bezette het vorig jaar voor de eerste maal de tiende plaats van de meest bezochte websites in Nederland. ‘Hierdoor heeft Facebook zich dus pas recent ontpopt als aantrekkelijk platform voor adverteerders.’

Voor het vaststellen van de honderd grootste adverteerders in Nederland is uitgegaan van de Marcom500 van onderzoeksbureau Nielsen. De Facebook Benchmark Nederland is uitgevoerd in de laatste week van februari 2011. Het onderzoek is te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie