Premium

NPO en Talpa eisen gesprek over reclame TuneIn bij Radio 2 en 538

TuneIn plaatst pre-rolls op Nederlandse radiozenders die via dat platform digitaal beluisterd worden.

123RF

Talpa Network en NPO willen dat TuneIn stopt met het plaatsen van pre-rolls op hun digitale radiozenders. TuneIn is ’s wereld marktleider in digitale distributie van radiostations en voegt sinds kort ook advertenties toe voor Nederlandse zenders. Het betekent dat luisteraars die streamen via bijvoorbeeld Sonos Radio en Google Home reclame op Radio 538, Radio Veronica, NPO Radio 4 en NPO Radio 2 hoort die niet door Talpa Network of Ster is ingekocht. 

Vooral tijdens het werk, wanneer je de – digitale - radio vaak even hebt uitgezet voor het Zoomen of bellen en daarna weer aanzet, hoor je steeds dezelfde spotjes via TuneIn.

TuneIn levert de radiostations aan voor Sonos, Google en veel andere luisterdiensten. TuneIn is ook direct te beluisteren met ruim honderdduizend mondiale stations met reclame. Wie een betaald abonnement neemt, is gevrijwaard van reclame.

 

Advertentie
advertisement

Nederlandse exploitanten komen daar nu tegen in het geweer. Woordvoerster Lisette Potman van Talpa Network (Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica) zegt: ‘Bij luisteraars die naar de radiozenders van Talpa Network luisteren via aanbieder TuneIn, kan het voorkomen dat er, voordat je de zender kunt beluisteren, een advertentie wordt gestart door die internationale aanbieder. Op dit moment worden er gesprekken gevoerd met TuneIn waarin we kijken naar de mogelijkheden om dit op te lossen voor onze radiozenders.’

De Ster en de NPO verwijzen naar elkaar, maar beiden zeggen dat TuneIn over de schreef gaat en juridisch wordt aangesproken. NPO-woordvoerder Marcel Frost: ‘Vanuit de NPO willen wij dit niet. We zijn ook van mening dat dit in strijd is met de Mediawet, omdat de Ster de enige aangewezen partij is die reclame mag plaatsen rond ons aanbod. Wij gaan op korte termijn hierover in gesprek met TuneIn, met als doel deze spotjes te laten stoppen.’

Woordvoerder IJze de Vries van Sonos Europe ontkent dat die partij de spotjes plaatst: ‘Alleen bij onze eigen Sonos Stations hoor je advertenties die wij er aan toe voegen. Bij onze partners doen wij dat niet.’

De Vries verwijst naar TuneIn. Het bedrijf in San Francisco reageert niet op mail met vragen en belt niet terug.

Eerder conflict

De zaak ligt gevoelig. In 2017 kwamen Belgische publieke omroepen RTBF en VRT al in conflict met TuneIn over reclame. TuneIn verwijderde zenders na klachten over reclame. Na overleg kwamen de zenders terug, zonder reclame. VRT was bereid daarvoor te betalen, maar of dat overeengekomen is, werd nooit bekend.

Naarmate een distributeur sterker wordt, neemt de machtspositie tegenover contentleveranciers toe, of het nu gaat om Ziggo en de Eredivisie, Spotify en muzieklabels of TuneIn en radiostations. Rechthebbenden met macht vormen vaak een derde partij. De positie van TuneIn als distributeur leverde ook problemen op met rechthebbenden.

Sony en Warner wonnen een Britse zaak tegen TuneIn die tot aan het High Court reikte. TuneIn past sinds september 2020 geoblocking toe voor Britse luisteraars voor niet-Britse zenders. Deze zijn daarmee verstoken van internationale stations, tenzij ze VPN-verbindingen gebruiken waarmee ze hun locatie verhullen.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie