Opta legt wederom boete op aan bellend energiebedrijf

Opta heeft energiebedrijf E.ON Benelux en contactcenter L&H voor 175 duizend euro boetes opgelegd voor overtreding van de telemarketingregels.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De bedrijven belden ruim 25.500 consumenten die stonden ingeschreven in het Bel-me-niet-register. Beide partijen zijn beboet aangezien E.ON opdracht gaf voor de verkooptelefoontjes en L&H deze uitvoerde. De boete werd eerder dit jaar opgelegd. Opta kan deze nu pas bekendmaken omdat de procedure voor een voorlopige voorziening tegen publicatie is beëindigd.
L&H, het vroegere Leenart & Heemskerk, werd in april failliet verklaard en is inmiddels overgenomen door de Experience Groep.

Het is de tweede keer in korte tijd dat Opta bekend maakt boetes op te leggen aan een energiebedrijf. Eerder publiceerde Opta al een boetebesluit over Nuon waarbij voor ruim 1,2 miljoen euro boetes werd opgelegd . Daaarbij ging het om 15 duizend mensen die werden gebeld ondanks dat ze stonden ingeschreven in het Bel-me-niet register. Het energiebedrijf had een deel van de nummers verkregen via een online-enquete.
Sinds 1 oktober 2009 is het wettelijk Bel-me-niet-register in werking getreden. Consumenten die hun telefoonnummer hier ingeschreven hebben, mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. Het verkrijgen van contactgegevens via (online) prijsvragen of enquêtes waarbij de consument impliciet toestemming geeft voor het gebruik van zijn contactgegevens, is wat Opta betreft echter niet voldoende. De enige uitzondering hierop is dat bedrijven nog wel hun (voormalige) klanten mogen bellen voor een vergelijkbaar product of dienst.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie