Patiëntenfederatie en specialisten starten campagne voor ‘een goed gesprek’

Bijna de helft van de patiënten vindt op dit moment niet dat ze mee kunnen praten

Samen beslissen over de meest geschikte behandeling van ziekte gebeurt steeds meer, maar kan nog beter, vinden Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie Medisch Specialisten. Vier van elke tien patiënten hebben namelijk niet de ervaring dat zij een waardevolle bijdrage leveren aan het gesprek met hun arts in het ziekenhuis.
Daarom lanceren de Patiëntenfederatie en de specialisten vandaag samen met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra de campagne .

Patiënt als expert
De campagne heeft als doel artsen en patiënten bewuster te maken van het belang van samen beslissen over de meest geschikte behandeling voor de patiënt. Daarin hebben zij beiden een rol. De arts als specialist op het medische vlak en de patiënt als expert over eigen lijf en situatie.

Eenrichtingsverkeer
Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie: ‘Het is nog te vaak een eenrichtingsverkeer in de communicatie tussen arts en patiënt. Juist de situatie van de patiënt is van belang om samen een goede beslissing te kunnen nemen.’

Persoonlijke context
Marcel Daniels, Raad Kwaliteit van de Federatie Medisch Specialisten en cardioloog: ‘De campagne draagt bij aan een grotere bewustwording bij artsen én patiënten dat de medische kennis van de arts en de persoonlijke context van de patiënt even belangrijk zijn om samen tot een goede beslissing te komen. Communicatie daarover is dus ontzettend belangrijk.’

Zichtbaarheid
De campagne wil een impuls geven aan alles dat door patiëntenorganisaties, wetenschappelijke verenigingen, ziekenhuizen en universitair medische centra (umc’s) kan worden gedaan om samen beslissen mogelijk te maken.

Campagnemiddelen
De campagnemiddelen helpen ziekenhuizen, patiëntenorganisaties en wetenschappelijke verenigingen het onderwerp samen beslissen bij artsen en patiënten onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld video’s met Bart Chabot in gesprek met patiënten en artsen. Patiënten en artsen krijgen ook informatie en hulpmiddelen die hen kunnen ondersteunen bij het samen beslissen.

Bart Chabot
Minister Edith Schippers geeft samen met ambassadeur van de campagne Bart Chabot het startsein met een oproep aan alle patiënten, artsen en ziekenhuizen om aan de campagne mee te doen. De campagne is al zichtbaar in het Westfriesgasthuis, Ziekenhuis Bernhoven en het AMC; ziekenhuizen die ook hebben meegewerkt aan de ontwikkeling.

Op zijn vanaf vanavond alle middelen te downloaden of aan te vragen.

De campagne wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Zorginstituut Nederland en ZonMw.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie