Podcast: Pinterest is geen Social media kanaal

Wil je Pinterest inzetten voor jouw bedrijf? Luister deze podcast van Studio Beeckestijn met Archana Haarnack wanneer het jou uitkomt!

In deze splinternieuwe podcastaflevering van Studio Beeckestijn gaat Bart Meerdink in gesprek met Mrs. Pinterest: Archana Haarnack. Archana is één van de eerste gebruikers van Pinterest in Nederland en met haar eigen Pinterest Marketing Bureau helpt zij mensen met het verhogen van traffic en sales met Pinterest.

 

Pinterest is geen Social media kanaal

Pinterest wordt vaak gezien als social media kanaal, maar dat is het absoluut niet. Maar wat dan wel? Pinterest is net zoals Google een zoekmachine. Maar dan met direct visuele zoekresultaten vol met beelden en video's van bedrijven en content creators.

Pinterest inzetten in jouw bedrijf?

Ben je benieuwd naar hoe je deze visuele zoekmachine kunt inzetten voor jouw bedrijf? Dan is deze podcast een must om te beluisteren! In deze aflevering vertelt Archana over de populairste categorie op Pinterest, wat de Coronacrisis met het aantal gebruikers van Pinterest heeft gedaan, wat je moet doen voor meer traffic naar je website en nog veel meer. En wordt Pinterest alleen gebruikt door vrouwen of neemt het aantal mannelijke gebruikers toe?

Luister hier de podcast wanneer het jou uitkomt!

Voorbeeld case: Pinterest voor ondernemers in de beddenbranche

Verkoop jij boxsprings, bedden en beddengoed en wil je hiervoor meer aandacht creëren? Dan is het een heel goed idee om Pinterest zakelijk in te zetten.

Maak een Pinterest bedrijfsaccount aan
Met een bedrijfsaccount krijg je toegang tot interessante statistieken en kun je je producten promoten met behulp van Pinterest Adverteren.

Is je Pinterest account ingericht?
Door je Pinterest account optimaal in te richten met de juiste zoekwoorden, actief foto’s van mooie slaapkamers, boxsprings, bedden en beddengoed te bewaren, geef je de gebruikers van Pinterest de gelegenheid kennis te maken met jouw bedrijf, producten en diensten. Op deze manier heb je een goede basis en een belangrijke stap gezet om onder de aandacht te komen van Pinterest gebruikers en jouw ideale klanten.

Bereik dagelijks duizenden mensen met Pinterest Adverteren
Door je beelden te promoten bereik je met je advertenties dagelijks duizenden mensen die zoeken in categorieën en hun feeds die gerelateerd zijn aan bijvoorbeeld woondecoratie en slaapkamers.

Pinterest biedt je de juiste tools om mensen te bereiken die actie willen ondernemen wanneer ze jouw gesponsorde producten zien die dankzij targeting worden weergegeven in zoekresultaten en bij pins die gerelateerd zijn aan jouw product. Zo verhoog je verkoop in je winkel, krijg je meer traffic op je website en wordt online actie gestimuleerd.

Lees hier het volledige artikel op de website van Archana

Pinterest succesvol inzetten? 10 marketingfouten die je niet moet maken!

1. Stop met het maken van bordomslagen
Voor alle borden een op maat gemaakte bordomslag maken, is zonde van je tijd. Het handigst en minst tijdrovend is om een foto in te stellen die precies de inhoud van je bord weergeeft en past bij jouw merk.

2. Stop met constant repinnen van bestaande content en je eigen pins
Pinterest houdt er niet van dat je je bestaande content constant repint. Doe je dit wel, dan heb je kans dat je wordt gestraft door het algoritme van Pinterest.

3. Stop met het veranderen van Pin beschrijvingen van eigen en andere Pins
Het veranderen van pinbeschrijvingen is niet zo netjes. Kom je een pin tegen zonder beschrijving? Dan is het slim om zelf tekst toe te voegen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld de titel van een blogbericht of een product te kopiëren en deze in de beschrijving van een pin te plakken.

4. Stop met het gebruiken van onleesbare lettertypen op je Pins
Het is belangrijk voor je Pinterest marketing om te zorgen dat pins die je creëert voor je website, duidelijk leesbaar zijn. Test en bekijk van te voren of lettertypen met een “mooie krul” of “handgeschreven”, duidelijk te lezen zijn op een smartphone. 

5. Stop met het verwijderen van Pins
Als je pins te vroeg verwijderd, loop je het risico om toekomstige traffic naar je website mis te lopen. Het kan namelijk een tijdje duren voordat je Pins geïndexeerd zijn en in de Smart Feed van Pinterest worden opgenomen. De enige reden waarom je wel pins zou kunnen verwijderen, is als pins tijdgevoelig zijn. Bijvoorbeeld als je een uitverkoop hebt gehad of wanneer een link niet meer werkt 

6. Stop met het toevoegen van hashtags bij oude Pins
Bij Pinterest kun je maximaal 20 hashtags per pin kan toevoegen. Zorg ervoor dat je hashtags relevant zijn en passen bij je pins. Hashtags functioneren alleen in Pin beschrijvingen, gebruik ze dus niet op andere plaatsen.

7. Stop met het gebruiken van beelden van lage kwaliteit of horizontaal
Op Pinterest vind je de meest visueel aantrekkelijke pins. Denk goed na over welke beelden je bewaard op je Pinterest account. Zorg ervoor dat je beelden van goede kwaliteit zijn zodat mensen nieuwsgierig worden en meer te weten willen komen.

8. Stop met het bedenken van eigen bordnamen
Wil je dat je borden worden getoond in de zoekresultaten van Pinterest? Ga geen eigen bordnamen bedenken, maar voeg zoekwoorden toe in de naam van je bord. Zo heb je eerder kans dat mensen jouw borden en account vinden.

9. Stop met het toevoegen van spaties in je bordnamen
Voeg geen spaties toe in je bordnamen, dat ziet er namelijk erg raar uit.
Voorbeeld: 
Bordnaam: S L A A P K A M E R I N S P I R A T I E
Bord url: https://www.pinterest.com/s-l-a-a-p-k-a-m-e-r-i-n-s-p-i-r-a-t-i-e/

10. Stop met het niet consistent bewaren van nieuwe Pins
Wil je meer succes op Pinterest? Plaats dan regelmatig en consistent nieuwe pins, vanaf je eigen en andere websites, en vergroot zo je bereik op Pinterest. 

Lees hier het volledige artikel op de website van Archana.

Plaats als eerste een reactie