Podcast van de week: Een Nieuwe Koers

Airborne kiest audioproducties die in opdracht zijn gemaakt -van adverteerders of instanties- en die de moeite van het luisteren waard zijn.

Dit is de Podcast van de week.

'Er zat al wat leverage in, maar de play was dat er Bitcoin in het Grayscale Trust ingebracht werd met het idee om dat te redeemen.' Welkom in de wereld van cryptobeleggen. Bovenstaand, willekeurig gekozen citaat is afkomstig uit de podcast ‘Een Nieuwe Koers’ van Amdax, dat diensten voor cryptobeleggers aanbiedt. En het lijkt ook zo’n beetje alle vooroordelen te bevestigen die je als buitenstaander van cryptovaluta hebt: een niche voor een bepaald soort nerds die alleen maar met elkaar in jargon praten. 

Serieuze cryptobelegger

Of die vooroordelen terecht zijn of niet, daar kun je het lang over hebben. In deze context is het vooral belangrijk om te vermelden dat Amdax zich richt op ‘serieuze cryptobelegger’. Dus wie deze podcast beluistert, hoeft niet te verwachten aan de hand mee te worden genomen en om zo stap-voor-stap de cryptowereld te doorgronden. Al hangt de mate van toegankelijkheid wel af van de aflevering waarin je belandt - of beter gezegd: in welk format je terechtkomt. ‘Een Nieuwe Koers’ is namelijk een podcastkanaal waarin drie verschillende podcasts worden gepubliceerd: Marktupdate, Deep Dive en Pioniers. 

Marktupdate verschijnt wekelijks en geeft in zo’n 10 minuten een overzicht van de belangrijkste marktontwikkelingen; Deep Dive biedt verdieping bij één specifiek onderwerp; in Pioniers worden crypto-experts en -visionairs geïnterviewd. Met een beetje algemene kennis zijn de afleveringen in die laatste categorie vaak goed te volgen en best interessant.

Zwakte in podcast-apps

Gewoonlijk is een podcast erbij gebaat dat-ie consistent is: een vaste vorm, op een vast publicatiemoment en met een (min of meer) vaste lengte. Daarbij weten luisteraars wat ze kunnen verwachten, waarbij ze dus ook gemotiveerd zijn om zich te abonneren op het kanaal. 

Maar ja, tot zover de theorie. Want wat nu als je, zoals Amdax, op verschillende manieren een thema wil belichten? Is het dan raadzaam om voor elk format een eigen kanaal op te zetten, waarbinnen je consistent kunt publiceren? Of kun je maar beter alle verschillende formats door elkaar, in hetzelfde kanaal publiceren? Voor beiden zijn waarschijnlijk evenveel voor- als tegenargumenten te bedenken. 

Dat er geen logische en gebruiksvriendelijke vorm is binnen Spotify of Apple Podcasts, om vanuit één afzender verschillende shows uit te brengen, is eigenlijk nog een zwakte die opgelost moet worden in deze podcast-apps. YouTube zou daarbij een goede inspiratiebron zijn, want daar kun je als afzender heel eenvoudig meerdere kanalen aan elkaar verbinden. 

Vrijheid

Voor luisteraars van ‘Een Nieuwe Koers’ lijkt de variëteit van de formats niet veel uit te maken. In Spotify heeft de podcast een rating van bijna 5 sterren (op een schaal van 5). En ook in de charts doet de podcast het redelijk goed, gezien de beperkte doelgroep. Op basis daarvan kun je concluderen dat een afzender zich blijkbaar veel meer vrijheid - en inconsistentie - kan veroorloven als de inhoud gericht is op een hele specifieke niche. 

Luister naar ‘Een Nieuwe Koers’ 

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie