Grote winnaars verkiezingen gaven weinig tot niets uit aan advertenties

PVV hield het bij 4500 euro, NSC spendeerde geen enkele euro aan reclame.

Afbeelding: Shutterstock

PVV en Nieuw Sociaal Contract (NSC), de grote winnaars van de verkiezingen, gaven weinig tot niets uit aan reclame. De PVV spendeerde slechts 4500 euro aan advertenties, NSC helemaal niets. Andere partijen hebben honderdduizenden tot miljoenen euro's uitgegeven aan reclames.

PVV en NSC

De campagnebedragen aan advertenties zijn in kaart gebracht door De campagnemonitor, een samenwerking tussen De Groene Amsterdammer, Who Targets Me en Fabio Votta, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Zij registreerden de cijfers voor sociale media. Onderzoeksbureau Nielsen hield overige advertentievormen bij, waaronder radio- en tv-spotjes.

Uit die cijfers en analyse blijkt dat PVV - de grootste partij na de verkiezingen - slechts één betaalde advertentie geplaatst heeft in campagnetijd. Die Facebook-post kostte 4500 euro. Meer geld heeft de PVV niet besteed aan de reclame, de rest van de online berichten is organisch geplaatst en gedeeld.

NSC, de partij van Pieter Omzigt die voor het eerst meedeed en twintig zetels haalde, heeft exact nul euro gespendeerd aan reclame. Een bewuste keuze van de partij, en mede ingegeven door het strikte donatiebeleid dat NSC hanteert. De partij weigert giften hoger dan 850 euro, en heeft zo ook minder campagnebudget opgehaald.

VVD gaf meeste uit

VVD haalde de meeste campagne-euro's binnen, mede dankzij grote giften van (bekende) ondernemers. Die doneerden tot wel tienduizenden euro's. Met de goedgevulde campagnekas heeft VVD ook flink geadverteerd in de media en op sociale media. De partij gaf het meeste geld uit, namelijk ruim 3,6 miljoen euro.

GroenLinks-PvdA besteedde zo'n 3 miljoen euro, D66 ongeveer 2,9 miljoen euro. Na de top drie zakt het besteedde advertentiebudget flink in. De andere partijen gaven maximaal 764 duizend euro uit. In totaal hebben de politieke partijen 13,2 miljoen euro uitgegeven aan advertenties, waarvan het leeuwendeel (11 miljoen euro) aan traditionele reclame. De resterende 2,3 miljoen euro is uitgegeven op socialmediaplatformen van Google, Meta en andere techreuzen. 

Interessant is dat sommige partijen juist weinig tot niets aan traditionele reclamevormen uitgegeven hebben, en zich veel of helemaal gericht hebben op sociale media. Koploper is Forum voor Democratie, dat 97 procent van het reclamebudget besteedde aan sociale media.

Lager dan vorige keer

Het totaal besteedde advertentiebedrag van 13,2 miljoen euro is flink lager dan bij de vorige verkiezingen. Toen werd er 17,7 miljoen euro uitgegeven, waarvan 3,1 miljoen euro aan socialmediareclame. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie