Premium

De verhalen van Aschwin de Bruijn: 'Blijf nieuwsgierig'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Aschwin de Bruijn van Magna Global.

Aschwin de Bruijn

Deze week is Aschwin de Bruijn, managing director Magna Global (dat de inkoopbelangen behartigt van de IPG Mediabrands-bureaus UM, Initiative, Thrive, Reprise en Yune), curator van #RPOTDFAW. In een vorig leven was De Bruijn kortstondig profvoetballer bij FC Volendam (in de Eredivisie!) en is hij nog altijd Topscorer Aller Tijden van het roemruchte AFC.

Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag). Van de kunst van het omdenken, de ansichtkaart en Culture Club tot DJ Luis del Villar en Jos Brölmann en diens 87 nieuwsgierige vogeltjes. De Bruijns motto: blijf nieuwsgierig.

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. De kunst van het omdenken: de Ocean Diva als varende kerstshowroom richting Zuid-Duitsland

'De kunst van het omdenken, juist in tijden van crises, is een zeer waardevolle eigenschap. Niet vastzitten in "zo doen we het al jaren", maar juist omdenken waardoor je letterlijk een andere kijk krijgt op de zaak. Met als gevolg dat je nieuwe kansen ziet, nieuwe verdienmodellen, nieuwe klanten. Die kunst is voor veel ondernemers, groot en klein, in veel gevallen cruciaal om te overleven in deze Corona-crisis.

Een mooi voorbeeld waar ik inspiratie van krijg, was dichtbij in mijn vriendenkring. Een vriendin van mij, Mandy Berding, is managing director van Ocean Diva, een organisatie met 2 varende luxe evenementschepen voor zakelijke bedrijfsfeesten, diners, congressen, roadshows en brand events. En net als heel veel andere bedrijven in de evenementenbranche hard geraakt met nul boekingen in de agenda en weinig perspectief daarop voor de tijd.

Mandy is bij uitstek iemand die de kunst van het omdenken beheerst en daardoor nieuwe kansen spot. Dat heeft geresulteerd in een unieke samenwerking met het bedrijf Edelman, importeur en groothandel van onder andere kerstartikelen. Hoewel de kerstdagen net achter ons liggen, zijn ook kerstartikelen aan trends onderhevig en is Q1 juist de inkoopperiode voor winkeliers en tuincentra.

Op dit moment vaart de Ocean Diva 3 maanden door Duitsland en bezoekt ze onderweg vele havens om Edelmans nieuwe herfst/winter kerst 2021-collectie aan inkopers te presenteren. Zo vroeg in het jaar nu al een goed kerstverhaal. Frohe Weihnachten 😉'

De Ocean Diva als varende kerstshowroom richting Zuid-Duitsland
De Ocean Diva als varende kerstshowroom richting Zuid-Duitsland
Een van de Ocean Diva's
Een van de Ocean Diva's

2. Wie echt schrijft, die blijft - ode aan de ansichtkaart

'Met het risico een “uit de oude doos” of "opa vertelt" reactie te krijgen, begin ik aan mijn tweede verhaal. Vlak voor de feestdagen kwam als totale verrassing een van mijn collega’s een persoonlijk kaart langsbrengen om mij te bedanken voor de fijne samenwerking in het afgelopen bizarre Corona-jaar; op naar een beter 2021 en fijne feestdagen! Dat heb ik bijzonder gewaardeerd en daar kan ik oprecht heel blij van worden. Het zijn de kleine dingen die het 'm doen toch?

Ik heb vorig jaar voor de feestdagen en gedurende het jaar zelfs zo’n 10 handgeschreven kaarten mogen ontvangen. Best bijzonder wat een totaal ander gevoel dat geeft vergeleken met een bericht via social media, Whatsapp, Messenger of sms (ja, dat bestaat ook nog). Want wie stuurt er tegenwoordig nog een kaart per post naar iemand? Voor de jongere lezers onder ons: dat is zo’n papieren kaart die je in zo’n oranje brievenbus van PostNL op straat moet gooien. En niet vergeten er een postzegel op te plakken!

Vroeger was het toch heel normaal een ansichtkaart te sturen vanaf je vakantieadres, in het geval van een felicitatie of bedankje en uiteraard met kerst. Tegenwoordig doen we dat lekker makkelijk en snel via de diverse digitale opties. Op zich prima en het is natuurlijk ook onbegonnen werk om al je Facebook “vrienden” een persoonlijke kaart te sturen. Maar het gemak waarmee we een digitale felicitatie sturen voelt bijna als onbewust bekwaam - we schudden het inmiddels uit onze mouw, zonder nog echt ons best daarvoor te doen. We kiezen een leuke foto of afbeelding, beetje hippe tekst (HBD in plaats van fijne verjaardag) en uiteraard wat passende emoticons van een taart, flesje champagne, feesttoetertje en de bekende cadeaubox met rode strik en, hup, verzenden maar.

Maar de kracht van een persoonlijke kaart waar je even aandacht aan besteedt en moeite voor moet doen, is en blijft bijzonder. Een mooie tussenvariant is een digitale kaart via bijvoorbeeld Greetz.nl. En dan uiteraard wel met het handgeschreven lettertype zodat het nog het meeste lijkt op een échte kaart. Ook daar is al wat meer aandacht aan besteed en persoonlijker, maar het haalt het niet bij de kracht van een handgeschreven kaartje per post.

Do try this at home!'

'Voor de jongere lezers onder ons: dat is zo’n papieren kaart die je in zo’n oranje brievenbus van PostNL op straat moet gooien'
'Voor de jongere lezers onder ons: dat is zo’n papieren kaart die je in zo’n oranje brievenbus van PostNL op straat moet gooien'

3. Culture Club: Do the right thing!

'Nee, dit verhaal gaat niet over de bekende Britse popgroep die vooral succesvol was in de eerste helft van de jaren tachtig. Dit verhaal gaat over Black Lives Matter, diversiteit, inclusiviteit, racisme en discriminatie. Thema’s die vorig jaar naar aanleiding van de verschrikkelijke dood van George Floyd in de VS het nieuws regelmatig domineerden en stevig op de agenda zijn gezet. Dat is zeker het geval bij mijn werkgever Mediabrands.

Er is vorig jaar al veel over gezegd en geschreven, maar dat is nooit genoeg. En het is vooral tijd om woorden om te zetten in daden en dat is precies wat de Mediabrands’ “Culture Club” gaat doen. De Culture Club bestaat uit een groep van 8 collega’s die vorig jaar eerst een zogenaamde DEB (Diversity, Equality & Belonging) enquête hebben gehouden onder ruim 450 collega’s met diverse vragen over deze thema’s op het werk. De uitkomsten hiervan zijn gedeeld met alle collega’s en de Culture Club heeft op basis van de resultaten een strategie ontwikkeld en een roadmap bepaald.

Het goeie nieuws is dat we al heel veel dingen goed doen. Zo blijkt uit de enquête dat het merendeel van alle collega’s het gevoel hebben zichzelf te kunnen zijn en gewaardeerd en gerespecteerd worden om wie ze zijn en wat ze doen. Maar het moet en kan altijd beter. Daarom zijn er drie focuspunten gedefinieerd, te weten Culture, Celebrate en Business. Zo gaat diversiteit en inclusiviteit bijvoorbeeld onderdeel worden van ons recruitment beleid, de onboarding van nieuwe collega’s en zijn er twee interne vertrouwenspersonen aangesteld bij wie je eventueel melding kunt maken van discriminatie, of als je het gevoel hebt buitengesloten te worden.

Een ander belangrijk onderdeel daarbinnen zijn de zogenaamde bonding events en inspiratiesessies. De eerste stond gisteren gepland. Toen kwam Baba Touré een ‘Master Inspiration Sessie’ bij ons geven. Het ging over diversiteit & inclusiviteit in onze branche en richtte zich met name op de adviezen die wij geven, de campagnes die wij maken, de zichtbare verandering die we zien sinds de zomer van 2020 en de weg die we nog moeten bewandelen met elkaar. Heel inspirerend.

Baba is eigenaar van bureau Hammerfest. Ook is hij bestuurslid van de VIA (voorheen VEA). Baba is 31 jaar geleden geboren in het mooie Amsterdam: de stad waar hij van houdt, de hoofdstad van het “tolerante” Nederland, maar ook de stad waar racisme dagelijks voelbaar is – om over de rest van het land nog maar te zwijgen. Daarom geeft Baba de afgelopen jaren op alle podia die hij krijgt het volgende mee: “Schets met jullie werk een wereld die past bij de werkelijkheid. Durf je nek uit te steken en hiervoor te strijden.” En ja, dat betekent dat het soms confronterend en pijnlijk is, maar deze verandering is nodig.

Ook heeft onze Culture Club een manifest opgesteld, dat ik graag met jullie deel:

“Wij geloven dat je door diversiteit en inclusiviteit te omarmen en het echt een onderdeel te laten zijn van je cultuur, je sneller vooruitkomt, je commercieel sterker wordt en daardoor klaar bent voor de toekomst. We doen dit bij het aannemen van nieuw talent en in het advies richting onze klanten waar het gaat om creatieve uitingen, marketing-en mediaplannen. Maar ook in de samenwerking met al onze partners. We willen diversiteit en inclusiviteit bespreekbaar maken en actief stimuleren in onze organisatie zodat het een volledig onderdeel is van onze cultuur en manier van werken. Een organisatie waar iedereen zichzelf kan zijn en thuis voelt.”

Ik ben in ieder geval trots om te werken voor een organisatie waarbij deze thema’s heel serieus worden genomen. Let’s do the right thing!’

Beeld hieronder: uit de interne communicatie rond Mediabrands’ Culture Club, James Baldwin was een Amerikaanse schrijver en sociaal criticus.

Wat de Amerikaanse schrijver en sociaal criticus  James Baldwin zegt
Wat de Amerikaanse schrijver en sociaal criticus James Baldwin zegt

4. ‘Onbekend, maar wel bemind’ - give it up for DJ Luis del Villar!

‘Wat wil je later worden? Het is voor een kind eigenlijk een onmogelijke vraag. 30 jaar geleden waren beroepen als piloot, brandweerman of profvoetballer populair bij jongentjes. Tegenwoordig zijn dat volgens mij hele andere beroepen zoals influencer, YouTube-ster of DJ. Dat laatste moet de kleine Luis del Villar ook hebben gedacht. Zijn ouders zullen vast en zeker zeggen dat hij eerder kon draaien dan lopen en kunnen dat waarschijnlijk onderbouwen met een foto van de kleine Luis met een veel te grote koptelefoon op z’n hoofd. Wie heeft er niet zo’n foto? 

Maar de weg naar succes van deze DJ Luis del Villar vind ik echt inspirerend. We kennen allemaal wel de grote DJ-namen zoals Tiësto, Armin van Buuren, Hardwell, David Guetta, Carl Cox en zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze jongens zijn allemaal succesvol, draaien over de hele wereld en verdienen bakken met geld. Maar er zijn meer wegen naar Rome of Ibiza en de vraag is ook wat de definitie van succes is.

Luis del Villar is een van de muzikale juweeltjes van Barcelona en Ibiza. Met meer dan 30 jaar ervaring in de muziekwereld begon de producer en DJ in 1985 in verschillende clubs in Barcelona te draaien. Van 2013 tot 2018 was Luis resident (gastheer) van het populaire Ibiza Sensations feest bij de Ocean Beach Ibiza Club in Sant Antonio, en draaide hij op een aantal speciale evenementen op het eiland. Inmiddels draait hij over de hele wereld in de meest exclusieve clubs en op privéfeesten en dat succes heeft hij te danken zijn wereldwijd bekende podcast Ibiza Sensations.

Het geheim van zijn succes zit hem in deze wekelijkse podcast waar er inmiddels 256 van zijn gemaakt en die te beluisteren zijn via zo’n beetje alle bekende en minder bekende digitale muziekplatformen. Daarmee draait niet alleen Luis, maar ook zijn marketing- en promotie-apparaat op volle toeren en is zijn distributie perfect op orde. Voorheen waren deze podcasts gratis te beluisteren, maar sinds begin van dit jaar (wellicht vanwege Corona en het verlies aan boekingen en inkomsten), zijn de eerste 25 minuten van zijn podcasts nog gratis te luisteren en moet je vervolgens betalen om de hele mix te beluisteren.

Als DJ mag hij dan minder bekend zijn bij het hele grote publiek, maar binnen zijn genre is hij zeer succesvol. Zijn sessies zijn sinds 2010 meer dan 40 miljoen keer gedownload, wat hem tot de meest beluisterde Spaanse DJ ter wereld maakt. Met zijn typische Ibiza deephouse-vocal sound draaide hij ook op het wereldberoemde Tomorrowland-festival in België tijdens de edities van 2015, 2016 en 2017. Wat mij vooral aanspreekt is zijn pure passie en liefde voor muziek in combinatie met zijn aanstekelijke enthousiasme én een sterk marketingverhaal.’

Voor de liefhebber:

https://www.mixcloud.com/LuisdelVillar
https://soundcloud.com/luis-del-villar
https://www.instagram.com/luisdelvillardj
https://www.facebook.com/LuisdelVillardj
https://twitter.com/luisdelvillardj
https://www.linkedin.com/in/luis-del-villar-94009843
http://www.ibizasensations.nl
https://beachgrooves.com/members/luis-del-villar
https://www.patreon.com/luisdelvillardj
https://partyflock.nl/artist/85987:Luis-del-Villar

DJ Luis del Villar
DJ Luis del Villar
Luis en zijn Ibiza Sensations
Luis en zijn Ibiza Sensations

5. 87 nieuwsgierige vogeltjes

'Mijn vijfde en tevens laatste verhaal gaat over nieuwsgierige vogeltjes. Vaak als je echt op zoek gaat een mooi schilderij ga je dat niet zo 1-2-3 vinden. Daar moet je tegenaan lopen. Precies dat is wat ons, mijn vriendin en mij, overkwam toen we op 30 maart 2014 op een zonnige dag nietsvermoedend door de Spiegelstraat in Amsterdam liepen; de Spiegelstraat ligt in de kunst- en antiekwijk met diverse ateliers, art-shops, winkels vol schilderijen en kunst en kledingboetiekjes.

Exact op hetzelfde moment werd ons oog getrokken naar een groot, kleurrijk en opvallend schilderij in een etalage en stopten we tegelijkertijd met lopen. Over smaakt valt niet te twisten en kunst vind je mooi of niet. Des te leuker natuurlijk als je het allebei meteen mooi vindt. Diezelfde middag hebben we dat schilderij nog gekocht en een week later hing het aan de muur. Het schilderij is van de kunstenaar Jos Brölmann https://www.josbrolmann.com. Jos tekent en schildert al vanaf zijn vierde jaar, zo is te lezen op zijn website. Zijn ouders zouden zeggen: “Jos kon eerder tekenen dan lopen”, en misschien is daar ook niks aan gelogen. Na jarenlang op verschillende gebieden in de internationale creatieve en marketingindustrie te hebben gewerkt, besloot hij zijn creativiteit in te zetten in de kunst. Zijn herkenbare en kleurrijke werk heeft één duidelijke boodschap. Het vertelt ons over de snel veranderende tijd waarin we leven. De slogan van Jos is dan ook: “When everything around us changes and accelerates, just step back and look at in in a highly colorful way.”

Binnen deze blauwdruk ontwierp hij The Art of Nosybirds en later ook Weathermaps. Inmiddels heeft hij zich gestort op het schilderen van prachtige kleurrijke boekketten. Elk van zijn schilderijen vertelt uiteindelijk zijn eigen verhaal. Zijn werk heeft zijn weg gevonden naar verschillende Europese landen, maar ook richting de Verenigde Staten en Canada. Jos woont al meer dan 25 jaar in Amsterdam op een paar honderd meter van bekende musea als het Rijksmuseum en het Van Gogh. Elk schilderij heeft een naam en betekenis. Ons schilderij heet “Colorful Water Management”, is onderdeel van een grotere “The Art of Nosybird” collectie en is geïnspireerd op de bekende 7 bruggen in Amsterdam. Het schilderij is in zogenaamde Popart-stijl en de 87 (tel maar na) Nosybirds zijn niet te missen. Jos heeft zelfs een eigen boek uitgebracht om het verhaal achter de Nosybirds-collectie toe te lichten.

Ons schilderij is door Corona inmiddels (wereld)beroemd in medialand omdat het pal achter mij hangt als ik weer eens in een Teams of Zoom call zit en er niet voor kies om m’n achtergrond te blurren of te vervangen voor een meer zakelijke wallpaper. Mensen die tijdens zo’n call het schilderij voor het eerst zien beginnen er altijd over en is dus al menig keer gebruikt als ijsbreker. We volgen de kunsten van Jos nog steeds via de diverse kanalen (www.facebook.com/josbrolmannartwww.instagram.com/josbrolmann_art) en in alle eerlijkheid vinden wij onze Nosybirds gelukkig nog steeds de allermooiste.’

Aschwin en zijn Nosybirds
Aschwin en zijn Nosybirds

Komende week is Saskia Caelen, bij DPG Entertainment verantwoordelijk voor strategie en partnerships en MWG-voorzitter, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie