Rode logo’s maken merken ‘minder groen’

Blauw is beter.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De kleur die wordt geassocieerd met een merk, bijvoorbeeld in het logo, kan beïnvloeden hoe mensen denken hoe maatschappelijk verantwoord het merk is.

Kleur bepaalt hoe consumenten een ethische beslissing maken, zegt de hoofdonderzoeker Aparna Sundar, marketingprofessor aan het Lundquist College of Business aan de universiteit van Oregon.

Groen is, logisch, een kleur die met milieuvriendelijkheid wordt geassocieerd, net als blauw. Rood blijkt in dit geval geen goede kleur te zijn.

In het kregen mensen fictieve logo’s voorgeschoteld in een kleur die wordt geassocieerd met een bekend Amerikaans merk.

De onbekende logo’s met de blauwe Walmart-kleur of het groen van Sam&;s Club (onderdeel van het Walmart-concern) werden als milieuvriendelijker beoordeeld dan een logo met de rode kleur van de Amerikaanse kruideniersketen Trader Joe&;s.

Blauw wordt als groener gezien als het gaat om de indruk te genereren dat het merk/bedrijf milieuvriendelijk is. Dit ondanks het frequente gebruik van het woord ‘groen’ om dit idee op te wekken, zegt een mede-onderzoeker van de Universiteit van Cincinnati.

Nadat onderzoekers een set ecovriendelijke kleuren hadden ontwikkeld, keken ze naar de kleuren die als niet-milieuvriendelijk werden beschouwd, zoals de rode kleur van de groter retailer Target.

Daarnaast  werden er onderzoeken ontwikkeld om te testen of de kleuren de perceptie beïnvloeden van hoe milieuvriendelijk een retailer nu eigenlijk is.

DAVY Grocery Store

Ze voerden een fictieve retailer DAVY Grocery Store op, die in verschillende scenario’s iets deed wat moreel juist was of niet, zoals water spuiten op verse producten.

Ondervraagden zagen alleen het DAVY-logo, die of in een ecovriendelijke kleur was of in een juist niet ecovriendelijke kleur.

De resultaten laten zien dat als het logo een ecovriendelijke kleur heeft, moreel dubbelzinnige acties toch als meer ethisch werd ervaren.

Vervolgstudies lieten zien dat consumenten kritischer zijn wat betreft een retailer met een ecovriendelijke kleur, als ze zagen dat de retailer of wel heel duidelijk ethisch bezig was of juist niet.

 

 

Bron: Osocio/

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie