Stem prijs beter op klant af

Iedere klant is anders en dus zou eigenlijk ook elk product individueel geprijsd moeten worden. Dat is niet mogelijk. Maar met een prijsstrategie die beter is afgestemd op de wensen en het koopgedrag van de verschillende klantsegmenten, zijn in veel sectoren winststijgingen van tientallen procenten te behalen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Producten en diensten worden meer en meer op maat gemaakt. Denk maar aan de bekende voorbeelden als de schoenen naar eigen ontwerp die bij Nike te bestellen zijn en de op maat gemaakte jeans van Levi´s. Maar naast het product is er nog een element in de aloude marketing mix dat sterk geïndividualiseerd kan worden, en dat is de prijs. In de praktijk gebeurt dat al, maar de mogelijkheden hiervan kunnen nog veel beter worden uitgebuit, zo is de overtuiging van Simon en Butscher.. Zij onderscheiden vijf technieken om prijzen te differentiëren:

<> multi-dimensionaal (kortingsabonnement voor de trein)

<> multi-persoon (groepskortingen in bijvoorbeeld hotels of musea)

<> bundeling van prijzen (compleet menu bij restaurant)

<> multi-productstrategie (verschillende merken voor verschillende prijsniveaus, à la Unilever)

<> veilingen

Door dit soort prijsstrategieën verder uit te bouwen en te individualiseren, kunnen prijzen tot stand komen die het optimum vormen tussen datgene wat de klant wil betalen en dat wat het bedrijf wil verdienen. Daarbij is het wel raadzaam vooraf onderzoek te doen naar zaken als de perceptie van de consument over de waarde van het product, de prijselasticiteit en de relatie tussen het volume dat verkocht wordt en de kostenstructuur. Als dat onderzoek geen barrières oplevert, dan staat niets de invoering van een verdere prijsdifferentiatie in de weg. Met als mogelijk resultaat meer loyale klanten én meer winst.

Bron: European Management Journal

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie