Vaarwel Facebook en Twitter, hallo Instagram en LinkedIn

Zo denken marketeers over de inzet van online video binnen organisaties.

Volgende week donderdag 27 juni is het weer zover. Die dag organiseert Adformatie met BlueBillywig het Online Video Event. Twee jaar geleden deden we in aanloop van het event onderzoek onder marketeers naar de inzet van online video binnen hun organisaties. Dit jaar hebben we onderzoek herhaald en dat levert aan aantal interessante resultaten op.

Facebook verliest aan populariteit

Zowel Facebook als Twitter hebben de afgelopen jaren stevig aan populariteit verloren. Facebook richt zich steeds meer op het persoonlijke gebruik, waardoor het voor bedrijven steeds lastiger is om in de tijdlijn te verschijnen. Dit is te zien in de daling van het gebruik van social video.

In 2017 gebruikte 59% van de marketeers nog regelmatig tot vaak social video. In 2019 is dit gezakt naar minder dan de helft.

Van de marketeers die wel nog altijd gebruik maken van social video, kiest een groeiend deel voor LinkedIn en Instagram. Beide platformen hebben zich flink ontwikkeld op het gebied van video. Met name belangrijk zijn de introductie van native video en live video en de lancering van IGTV.

Video verkoopt

Video wordt steeds meer ingezet om producten en diensten te verkopen. Dit blijkt onder andere uit de vele productvideo’s, maar ook uit het verschijnen van steeds meer online video advertenties.

In 2017 zette een derde van de marketeers regelmatig tot vaak advertenties in en dit aantal is gegroeid naar 42% in 2019.

Er is steeds meer mogelijk op het gebied van video advertenties, met niet alleen video advertenties die voor of na video content worden geplaatst, maar bijvoorbeeld ook in redactionele content.

Video maak je samen

Marketeers willen graag professionele video’s en besteden daarom meer uit aan videoproductiepartijen. Ten opzichte van twee jaar terug is het aantal in-house producties licht gedaald van 32% naar 28%. In dezelfde periode steeg het aantal marketeers dat de productie uitbesteedt van 35% naar 44%.

Desondanks zeggen marketeers authenticiteit en co-creatie belangrijk te vinden. Ze proberen deze te borgen door de productie samen met een productiepartij op te pakken, door bijvoorbeeld zelf het beeldmateriaal aan te leveren. 36% van de marketeers werkt al op deze wijze.

Conversie is key

Organisaties willen meer inzicht in de opbrengst van marketinguitgaven. Dit geldt ook voor de inzet van video ook bij. Conversie is in toenemende mate het codewoord als het gaat om het bepalen van doelstellingen en het meten van het succes van video’s.

Werven met video

Organisaties zijn volop op zoek naar personeel en om de werving leuker en efficiënter te maken, kiezen organisaties voor de inzet van video. Doelstellingen zijn het vergroten van naamsbekendheid door middel van employer branding, maar ook werving van nieuwe werknemers.

Gaf in 2017 nog  slechts 10% van de marketeers aan wel eens een video te gebruiken voor recruitment, inmiddels is dit aandeel gestegen naar een kwart.

 

Wil je meer te weten komen over online video? Kom dan op 27 juni naar het Online Video Event.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie