Premium

‘Vraagtekens bij prijsverhogingen Ster en SBS’

GroupM en Magna Global begrijpen niet dat zowel Ster als SBS voor 2015 prijsverhogingen doorvoert terwijl ze minder presteren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ster gaat volgens media-inkooporganisaties GroupM en Magna Global een moeilijk jaar tegemoet, maar komt toch met een prijsverhoging. Een stijging van de basisprijs in 2015 is volgens Ster onontkoombaar om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. ‘Het gaat om 3 procent en zelfs een hoger percentage voor doelgroepen waar ze relatief minder op scoren, zoals boodschappers met kinderen, zegt GroupM’s Head of Trading Remon Buter.
Managing director Onno Seelen van Magna Global: ‘Ster kan wel zeggen dat een stijging van de basisprijs onontkoombaar is door de stijgende vraag, maar de druk op voorraad komt met name door de dalende performance van Ster. Het heeft immers minder grp’s te verkopen, wat juist de druk op de voorraad als gevolg heeft.’

Overigens introduceert en promoot Ster volgens Buter de nieuwe 25-59 doelgroep (was 25-54).

SBS
Ook SBS verhoogt de prijzen. Buter omschrijft het als volgt: ‘SBS probeert aan alle varianten te sleutelen, zowel basisprijzen en indexen (het prijsinstrument dat voorafgaand aan de inkoopmaand wordt vastgesteld, red.). Met andere woorden: zoek de verschillen. Ook SBS heeft moeite met de performance. De positie zal wel licht verbeteren, maar dat is pas later dit jaar. NET5 komt bijvoorbeeld pas in maart met een nieuwe programmering en de Champions League gaat vanaf augustus van start.’
Seelen over SBS: ‘Net als bij Ster speelt bij SBS mee dat de performance niet stijgt. Magna stelt grote vraagtekens bij het doorvoeren van (forse) prijsverhogingen, terwijl de exploitanten niet goed presteren.’ 

RTL
Ook is men kritisch op RTL Nederland dat eveneens inzet op prijsverhoging. De marktleider in 20-49 introduceert onder meer een premium pakket met hogere index dan in 2014. Per maand worden de beste programma’s geselecteerd – bijvoorbeeld The Voice of Holland en Expeditie Robinson - die alleen via het premium pakket ingezet kunnen worden. Voorheen waren die ook via ander pakketten verkrijgbaar. Maar het premium pakket kent een verhoogde index (+3 indexpunten, 128 versus 125).

Seelen: ‘Ondanks het feit dat RTL aangeeft slechts “enkele” programma’s per maand als premium te definiëren, hebben wij moeite met deze nieuwe pakketopzet. Wat is de definitie van “enkele”? En wie zegt ons dat RTL bij tegenvallende resultaten de grenzen niet gaat opzoeken en meer programma’s als premium gaat definiëren? Bovendien moet de markt nu opeens 3 indexpunten meer betalen om zichtbaar te zijn bij deze programma’s. Magna Global wil hierover eerst in gesprek met RTL.’

Marktindexen
Met de tv-exploitanten is er al jaren over de inzet van de marktindex. Ook dit jaar willen GroupM en Magna Global dat weer op de agenda zetten.

Tv-markt in het algemeen
Zowel GroupM als Magna Global zien het komende halfjaar geen groei in de tv-bestedingen, een vervolg op het matige half jaar  van 2014. Buter: ‘Bij groei zullen die budgetten eerder verschuiven naar online video.’ Magna Global gaat uit van een groei van uiteindelijk 4 procent.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie