Waarom de Sarista van Philips is (en niet van DE)

Het draait om waardeperceptie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Auction Based Insights hebben Philips en Douwe Egberts aan het inzicht geholpen dat de waardeperceptie van de Senseo-opvolger een stuk hoger lag wanneer het apparaat werd gebrand als Philips-koffiezetter. 

Om het preciezer uit te drukken: De betalingsbereidheid van Sarista bleek 15% te stijgen als er Philips op staat en 19% te dalen als er alleen Douwe Egberts op geprint wordt. Vandaar Philips.

Simuleren
Auction based simuleert een online veiling om inzicht te krijgen in werkelijk koopgedrag (en daarmee productwaarde). Onderzoeksbureau Blauw werkt hiertoe samen met de Amsterdamse start-up Veylinx.

Een van de eerste klanten waarvoor de onderzoekers aan de slag mochten was Philips/DE. Eind 2012 kwam de Senseo Sarista op de markt met als belangrijkste kenmerk koffie die gezet wordt van koffiebonen die door het apparaat zelf worden gemalen.

Vele malen beter

De bonen bevinden zich in een verwisselbare houder. Bij het bepalen of het apparaat double branded of met logo van één van de twee ‘aandeelhouders’ in de markt moest worden gezet ontdekten de onderzoekers dat een Philips-apparaat het vele malen beter deed dan een DE-machine, zo stelden Christian de Jong van Blauw en Anouar El Haji van Veylinx tijdens hun presentatie op het Marketing Information Event (waar door hen overigens een Heineken/Brand-case werd gepresenteerd).

De dagen van de liggen kennelijk achter ons. Hippe instantkoffie is Philips.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie