Waarom JCDecaux niet meedoet aan het Kerstrapport

Bart de Vries (commercieel directeur JCDecaux): 'Mijn enige bezwaar zit hem in de N van deze methode.' Onderzoeksbureau Ipsos reageert.

December is een spannende maand voor alle Nederlandse media-exploitanten. Niet, omdat die ene maand een commercieel belabberd kwartaal in zijn eentje helemaal goed kan maken, maar enkel en alleen omdat in december het Adformatie Kerstrapport weer op de bureaus ploft.

Een rapport dat elk jaar weer aangeeft hoe alle media-exploitanten in Nederland zich het afgelopen jaar hebben uitgesloofd voor hun klanten. Of beter gezegd: zou moeten aangeven…

Want was het in het verleden zo dat uitsluitend de ambitieuze junior mediaplanner en telefoniste van het mediabureau of adverteerder de moeite nam om dit rapport in te vullen, is het tegenwoordig mogelijk dat elke Nederlander met een computer, I-pad of smartphone zijn stem kan uitbrengen.

Advertentie
advertisement

Acquisiteur

En zo komt het voor dat de werknemers van bijvoorbeeld Wayne Parker Kent, Clear Channel en Branddeli de komende weken weer innig werken aan het onderhouden van de familiebanden.

En waar opa en oma voorheen dachten dat kleinzoon of -dochter een eervolle baan had bij respectievelijk een advocatenkantoor, keten van opticiens dan wel cateringsbedrijf wordt dan duidelijk dat de jongste telg van de familie het geschopt heeft tot advertentieverkoper. Of acquisiteur, zoals dat in de tijd van opa en oma heette.

Gelukkig kost het invullen van de vragenlijst opa en oma niet zoveel tijd en kunnen deze zich best voorstellen dat kleinzoon of -dochter heel servicegericht is. Niet voor niets heeft hij of zij anderhalf jaar op de Hogere Hotelschool rondgelopen. Ook op het onderdeel creativiteit zal de lieve schat hoog scoren. Per slot van rekening kon hij of zij vroeger ook zo lekker kleuren.

Langs de meetlat

Aangezien sommige media-exploitanten hun verkopers een bonus in het vooruitzicht stellen waarvan de hoogte afhangt van de positie in het Adformatie Kerstrapport kan het dus gebeuren dat de komende weken door de verkopers van die exploitanten meer gebeld wordt met familieleden dan met klanten.

Dit laatste geldt uiteraard niet voor de advertentieverkopers van Adformatie zelf. Zij zijn er namelijk als de kippen bij om de commercieel verantwoordelijken van de media-exploitanten op de hoogte te brengen van het heuglijke feit dat zijn of haar bedrijf dit jaar in zijn categorie de derde positie heeft bereikt onder de doelgroep linkshandige mediaplanners. 'Alle reden uiteraard voor het afnemen van een inhaakadvertentie die tegen een kleine toeslag zelfs direct naast de uitslag van deze categorie geplaatst kan worden.'   

Natuurlijk vind ook ik het prijzenswaardig dat ons aller Adformatie de tijd en moeite neemt om het enorme aantal media-exploitanten een keer per jaar langs de meetlat te leggen en natuurlijk heb ook ik begrip (en zelfs bewondering) voor het feit dat de commerciële mensen van Adformatie een bijna wetenschappelijke methode hebben gevonden om advertentiepagina’s te verkopen.

Persoonlijke stem

Mijn enige bezwaar zit ‘m echter in de N van deze methode: de groep respondenten en dan vooral in de kwaliteit daarvan. Veel logischer en beter zou het zijn als Adformatie 100 relevante personen uit de media-industrie uitnodigt om zijn of haar persoonlijke stem uit te brengen op zijn of haar favoriete media-exploitant. Onderbouwd! Net als bij haar eigen Top 100 Invloedrijke personen in de reclame en media. 

Op deze manier verbetert niet alleen de kwaliteit en relevantie van het onderzoek, maar zorgt Adformatie er ook voor dat mensen die hun stem mogen uitbrengen zich vereerd verbonden voelen tot een zeldzaam genootschap. Hebben in ieder geval die 100 mensen leuke kerstdagen.  

Uiteraard hoor ik nu veel lezers van deze column denken ‘dit schrijft die De Vries alleen maar, omdat JCDecaux nooit zo hoog eindigt in dat Adformatie Kerstrapport’. Die mensen moet ik teleurstellen. Mijn huidige mening over het Adformatie Kerstrapport is exact dezelfde als in het jaar dat wij bovenaan eindigden. Op alle fronten!!

Dat dat vooral te danken was aan het feit dat ik toen van zeven bevriende mediarelaties hun formulier mocht invullen, durf ik nu wel toe te geven. Voor die lezer die wil weten in welk jaar dat was: het was het enige jaar waarin het winnende mediabedrijf geen advertentie afnam in de kersteditie van Adformatie.

Reactie Petra van Verseveld, Research Director Ipsos:

'Elk jaar dat Ipsos samen met Adformatie het Kerstrapport uitbrengt doen we dat met trots, maar ook met zorgen over de afnemende bereidheid om mee te werken bij medewerkers in de ‘industrie’. Gelukkig ligt de respons dit jaar - met nog twee dagen te gaan - al dik 35 procent hoger dan in 2017. We zijn desondanks blij dat Bart de aandacht vestigt op het belang van een goede respons.

Om hem gerust te stellen: we controleren wel degelijk zorgvuldig de gegevens van de respondenten, voor zover de GDPR dat toe staat. De vragenlijst kan op twee manieren worden ingevuld; via link op de website van Adformatie of direct via een uitnodigingsmail. Voor beide zijn controles ingebouwd om te voorkomen dat mensen meerdere keren de vragenlijst invullen en dat mensen die geen binding hebben met het onderwerp de vragenlijst invullen. 

Hierbij willen wij iedereen die een relevante relatie heeft met media-exploitanten en mediabureaus nogmaals van harte uitnodigen om mee te doen aan het onderzoek! 

Klik hier om naar het onderzoek te gaan.

Tot slot, dit jaar hebben we vragenlijst behoorlijk op de schop gegooid, want dat is ook bepalend voor de kwaliteit van de uitkomsten. Hoe dat er uit gaat zien? Ja, december is een spannende maand.'

Advertentie