Waarom wilde geen enkele data-handelaar met Zembla praten?

Databedrijven moeten open kaart spelen om vertrouwen te behouden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door Martijn de Boer

Wie de laatste aflevering van het Zembla-tweeluik “Data, het nieuwe goud” heeft gezien, zal erkenen dat er zorgwekkend slecht met medische informatie wordt omgesprongen. Als directeur van een databedrijf denk ik echter ook aan de schade voor het imago van onze beroepsgroep. Imagoschade en gebrek aan vertrouwen zullen een onoverbrugbaar gat slaan tussen consument en bedrijfsleven.

In het eerste deel van de documentaire lag de conventionele datahandelaar onder vuur. Wat weet hij hij over een consument? Hoe weet hij dat? Wat doet hij met die kennis? En hoe kan een consument zich hiertegen beschermen?

Op deze vragen probeert programmamaker Sander Rietveld antwoord te krijgen. Het resultaat was onthutsend. Geen enkele datahandelaar wil hem te woord staan.

Bij ons was Sander wel welkom. Waarom? Uit respect. Omdat wij vinden dat de consument als eigenaar van zijn eigen data er recht op heeft om te weten waar zijn data zijn opgeslagen, wie er inzage heeft en tot op welke hoogte een bedrijf of instelling inzage krijgt. 

Willen we jet vertrouwen behouden van de consument, moet het bedrijfsleven de consument respecteren als data-eigenaar. Alleen door open kaart te spelen, zorgen we voor een eerlijke verhouding met de consument.

Pas daarna kunnen we consumenten wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid.  Bijvoorbeeld door te wijzen ops het digitale spoor dat hij bij ieder websitebezoek achterlaaten en de grote hoeveelheden foto’s, video’s en andere content die vrijwillig worden gedeeld en die een glashelder beeld geven van het persoonlijk leven.

Martijn de Boer is CEO van (Communicatie Data Diensten Nederland).

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie