Wereldwijd adverteren uitzondering

Globalisering mag dan het toverwoord van het nieuwe millennium zijn, in de reclame is een wereldwijde aanpak nog altijd meer uitzondering dan regel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Niet alleen de economie, ook de consument globaliseert. Er ontstaan steeds meer wereldwijde groepen met een verwante cultuur en levensstijl: jongeren, gezondheidsfreaks, 'cocooners', et cetera. Merken als Mercedes, McDonalds en The Body Shop hebben dat al begrepen en spelen er met hun aanbod op in. Maar een internationaal aanbod hebben is één ding, een internationale campagne opzetten iets heel anders. Wie echt aan 'global advertising' wil doen spoort eerst de gemeenschappelijke kenmerken van zowel de consumenten als de markten in de betreffende landen op, en gebruikt deze informatie als brandstof voor het creatieve proces. Daarbij moet echter ook rekening worden gehouden met de verschillen die wereldwijd bestaan. Wat betreft de markten speelt bijvoorbeeld de ontwikkelingsfase waarin een economie zich bevindt een grote rol, evenals het medialandschap in een bepaalde regio, de concurrentieverhoudingen en de regelingen en restricties op het gebied van reclame. Als het gaat om de consument zijn er altijd culturele en sociale (communicatieve) verschillen om rekening mee te houden, en speelt ook de ervaring die men in het betreffende land met het merk heeft een belangrijke rol.

< SIZE=1>bron: Admap<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie