Zakelijke beslissers nog steeds gehecht aan papier & ‘zeer digitaal’

Maar deze ‘decision makers’ lezen nog evenveel papieren dagbladen en tijdschriften als twee jaar geleden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ze raadplegen wel steeds meer digitale kanalen waardoor het totale gemiddelde bereik van de gemeten mediamerken hoger is dan twee jaar geleden.

Dat blijkt uit de .

Gemiddeld leest 36 procent een zakelijk mediamerk uitsluitend op papier, gebruikt 18 procent uitsluitend één van de digitale kanalen (bijvoorbeeld digitale editie, website, app, sociale media) en komt 46 procent van de beslissers in contact met het medium zowel via papier als ook digitaal. Voor sommige mediamerken zorgen de digitale middelen dan ook voor een verdubbeling van het gemiddeld bereik.

Zakelijke beslissers zijn volgens de onderzoekers ‘zeer digitaal’. 76 procent van de zakelijke beslissers heeft een smartphone (69 procent van alle Nederlanders), in 2013 was dit nog 67 procent versus 48 procent (bron GfK Trends in Digitale Media 2012/2014). Facebook wordt vaak gebruikt en het LinkedIn-gebruik is vele malen groter onder de zakelijke beslissers dan onder andere Nederlanders.

Opvallend vinden de onderzoekers dat beslissers uit het MKB (tot 100 werknemers) de voorkeur geven aan Facebook (61 procent), terwijl beslissers uit de Groot Zakelijke Markt (GZM, meer dan 100 werknemers) eerder voor LinkedIn kiezen (77 procent).

De zakelijke beslissers downloaden minder vaak dan andere Nederlanders een digitale editie van een dagblad of tijdschrift downloadt. Het gemiddeld bereik van apps en nieuwsbrieven is ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van twee jaar geleden. De gemiddelde zakelijke website en sociale kanalen van een mediamerk zijn gegroeid.

Uitzonderingen

Er zijn uitzonderingen. De app van AD Mobile en de digitale edities van FD en Nrc.next zijn wel gegroeid qua gemiddeld bereik ten opzichte van de vorige meting. De papieren editie van Sprout en de nieuwszender BNR laten vooral in het MKB een duidelijke groei zien, de papieren editie van Management Team en De Zaak groeien juist in de GZM. Elsevier laat een lift in het gemiddeld bereik van de nieuwsbrief zien. Bij De Telegraaf groeien niet alleen de websites, maar ook het gebruik van de apps.

Hoe ouder een zakelijke beslisser is, hoe meer gedrukte versies hij of zij leest.

De jongste beslissers (tot 34 jaar) zijn het meeste geïnteresseerd in onderwerpen als vakantie en reizen (62 procent), sport (40 procent), film/video en muziek (beiden 39 procent) en gadgets/nieuwe technologieën (33 procent). De beslissers in de grote zakelijke markt zijn meer in vakantie en reizen geïnteresseerd dan de jongeren, en vinden ook muziek interessant. Maar ook politiek, economische en financiële onderwerpen, boeken lezen en koken & eten boeit deze doelgroep meer dan gemiddeld, jongeren zijn minder geïnteresseerd in politiek.

Voor het onderzoek zijn 2.887 decision makers ondervraagd over het gebruik van 16 mediamerken. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie