2014: Liever een eerlijke dan een blijde boodschap

Een boodschap voor 2014. Aty Boers van Valuebridge over de wijze waarop verandering wordt gecommuniceerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘In deze donkere dagen aan het eind van het jaar zijn ze er volop: blijde boodschappen. Logisch natuurlijk want wat we verwachten allemaal mooie kerstdagen en een gelukkig 2014 en wensen dat iedereen om ons heen toe. 

Duivenverdelgers

Ook communicatieprofessionals zijn goed in het brengen van blijde boodschappen. Zelfs als het bericht minder goed is. Zoals Achmea die het had over ‘versnelde aanpassingen in klantgerichtheid’ toen ze aankondigden dat er 4000 banen gaan verdwijnen. Dat lijkt op de duivenverdelgers die het in een programma over ongediertebestrijding hebben over ‘handmatige dislocatie van halswervels’. 

De meeste communicatieprofessionals weten het inmiddels wel: breng een negatief bericht helder en één keer, dat levert de minste pijn op.

Veranderen heeft een prijs

Maar hoe zit dat als je gevraagd wordt om vanuit je communicatieprofessie te helpen om draagvlak te krijgen voor een organisatieverandering? Dan is het toch goed om via allerlei uitingen en (liefst interactieve) communicatie te blijven vertellen hoe goed en belangrijk een bepaalde verandering is voor de organisatie?

Mijn ervaring is dat dit zeker in het begin van een veranderproces goed en nodig is. Maar wat ook nodig is, is het besef dat elke verandering, hoe goed en belangrijk ook, een prijs heeft en op de een of andere manier pijn met zich meebrengt. Die pijn is niet te vermijden. Sterker nog: een verandering wordt alleen maar lastiger door die pijn te ontkennen.

Aandacht voor verlies

Een voorbeeld zijn de projecten rond ‘Het Nieuwe Werken’ waar veel organisaties mee aan de slag zijn gegaan. Typisch een verandering waarvan de positieve kanten goed uit te leggen zijn: meer flexibiliteit, meer mogelijkheden om je werk aan te passen aan je privéleven, minder reistijd, noem maar op. Veel minder aandacht was er voor wat er verloren zou gaan: je eigen plekje, het vaste contact met collega’s en leiding geven door dagelijks direct contact. Mogelijk is dat een reden dat veel projecten rond Het Nieuwe Werken niet hebben gebracht wat er van werd verwacht.

Zelfs mensen die eerst erg enthousiast zijn over een verandering zullen momenten hebben waarin ze dat minder zijn. Dat is normaal en te verwachten. Als de sfeer dan is: ‘Waag het niet om een ander geluid te laten horen want de verandering is goed’, dan haken mensen juist af, of ontstaat zelfs cynisme.

Kritische vragen stellen

Vraag je niet af óf een verandering een prijs heeft. Ga ervan uit dát iedere verandering een prijs heeft. Altijd. Speur naar die prijs. Ook als iedereen nu heel enthousiast lijkt over de plannen. Besef dat proberen de pijn van een verandering te verzachten die verandering niet makkelijker zal maken. Simon Sinek zegt het mooi: ‘Bad leaders edit the truth for fear of causing discomfort. Good leaders accept that the truth is often uncomfortable.’ 

Laat je dus ook in verandertrajecten als communicatieprofessional niet gebruiken voor het brengen van alleen maar blijde boodschappen. Durf het management kritische vragen te stellen als je gevraagd wordt om te helpen draagvlak te krijgen. Waarom is het niet vanzelfsprekend dat er draagvlak is? Voor wie gaat er wat verloren? Dan laat je echt je toegevoegde waarde als professional zien.

Aty Boers – partner Valuebridge, is een van de sprekers op die op 11 februari plaats heeft in Utrecht. Op de Praktijkdag iChange stellen deelnemers zelf hun programma samen. Ze kunnen  kiezen uit verschillende keuzesessies op het gebied van veranderprocessen.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie