3 onvermijdelijke techtrends die onze toekomst bepalen

Kevin Kelly (Wired), laat op SXSW16 zien nog steeds een zeer boeiende kijk op de toekomst te hebben.

Zijn presentatie vormde voor mij een van de hoogtepunten deze week.

Kelly, oprichter en voormalig hoofdredacteur van Wired is een begrip. Zeker onder de bezoekers van SXSW. Het is dan ook geen wonder dat de rij voor zijn presentatie enorm lang is en – ik had het nog niet eerder beleefd – doorloopt over meerdere verdiepingen van het Austin Convention Center.  

Rijen

Rijen zijn sowieso een dingetje op SXSW. Bij alles wat maar enigszins de moeite waard is vormt zich al snel een rij.

Schaarste creëert vraag, zo lijkt het. Ofschoon veel feestjes werken met online RSVP’s via Eventbrite, die je moet invullen om binnen te mogen, verhindert dit niet dat er enorm lange rijen kunnen ontstaan, gewoon omdat iedereen zich kan inschrijven. En ook doet, bijvoorbeeld met behulp van een online service die je tegen betaling in één keer inschrijft voor een hele reeks SXSW feestjes en borrels.

Met als gevolg lange rijen. Paradoxaal genoeg lijken de doorgaans erg op efficiency gestelde Amerikanen het wachten in keurige lange rijen geen probleem te vinden. Ook bij de Starbucks vormt zich elke dag een rij van soms wel 40 meter.

Maar terug naar Kelly. Als een echte professor zit Kelly op een kruk en weet de bomvolle zaal moeiteloos een uur geboeid te houden. Hoewel de titel van zijn presentatie het heeft over ‘12 inevitable tech forces’, bespreekt hij er toch maar drie, omdat er simpelweg niet genoeg tijd is. En natuurlijk ook omdat hij de spanning er nog een beetje in wil houden, omdat zijn boek over dit onderwerp pas in juni uitkomt…

Veel van wat er zal gebeuren in de komende 30 jaar is volgens hem onvermijdelijk, gedreven door technologische ontwikkelingen die al in gang zijn, en onmogelijk te stoppen zijn. Kelly stelt dat we deze opkomende technologische krachten dan ook met open ogen moeten omarmen, in plaats van te proberen om ze te vertragen of te stoppen.

Een waakzame acceptatie stelt ons in staat het onvermijdelijke richting te geven en nuttig te gebruiken. 

Dit zijn de drie trends die hij besprak:

1. Artificial Smartness & AI on demand

In de komende jaren zullen we zien dat AI (Artificial Intelligence) ervoor zorgt dat machines en computers bepaalde professionele taken van mensen zullen overnemen.  Taken, repeterende handelingen, heel specifiek. De banen die daardoor verloren gaan zullen worden ingenomen door hele andere beroepen, samenhangend met veranderende wensen.

Een eeuw geleden was één keer per week een bad of douche nemen heel gewoon en kon niemand zich voorstellen dat je dat dagelijks zou willen, en dat je daar dan in je eigen huis een eigen douche voor zou hebben. 

Zo komen er ook in de komende jaren diensten waarvan we nu denken dat het zo’n vaart niet zal lopen. Kelly gebruikt liever de term Artificial Smartness dan Artificial Intelligence, omdat deze laatste term een veel meer ‘menselijke’ robot suggereert, iets dat helemaal niet aan de orde is.  

Kelly spreekt over "cognifying," (analoog aan electifying), het proces waarmee alles een beetje slimmer wordt door gebruik van AI. AI die als een clouddienst generiek wordt aangeboden. De nieuwe startups van de toekomst zullen heel vaak het resultaat zijn van een dienst X waar AI aan toegevoegd wordt, uit de cloud. &;Just add water&;

2. Interactie: VR en AR

Ook de veranderende "interactie" dankzij Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) zijn een belangrijke techtrend. Die technologie is nu zo breed beschikbaar en zo goedkoop (dankzij de enorme groei en ontwikkelingen van de smartphonemarkt) dat de manier waarop we interactie zullen hebben met elkaar en met onze omgeving, radicaal gaat veranderen.

Kelly nomet dit het Internet of Experiences. We kunnen ons nu onderdompelen in de computers en zo geheel andere ervaringen hebben. VR wordt de meest sociale van alle sociale media en met online avatars die daadwerkelijk oogcontact maken zullen virtuele interacties niet meer onderdoen voor real life interacties.

3. Tracking

Alles wat gemeten kan worden, zal gemeten worden. Het is onvermijdelijk dat 100% wat we doen als mensen, online zowel als offline, op de een of andere manier gemeten en bijgehouden zal worden. Op gezondheidsgebied begint dit al een grote vlucht te nemen, maar ook op diverse andere terreinen speelt dit al.

Hoe acceptabel en plezierig dit is hangt af van transparantie: het helder maken welke data waarvoor en hoe gebruikt worden. Daarnaast gaat het om de waarde die je ervoor terug krijgt.

Met andere woorden: wat levert het op in tijd, geld, gezondheid etc.

 De video van de presentatie staat helaas nog niet online, en ook op  Maar het zal ongetwijfeld de moeite waard zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie