Premium

‘Akzo-chemie ontsnapt aan ramp met prima nieuwe naam Nouryon’

Naamdeskundigen vellen eerste oordeel over nieuwe naam voor chemische poot Akzo.

Charlie Shaver (CEO) tijdens een persconferentie over de lancering van Nouryon.
ANP Robin van Lonkhuijsen

AkzoNobel Specialty Chemicals kwam in handen van de The Carlyle Group en moest op zoek naar een nieuwe naam. Die maakte het vandaag bekend. Het is Nouryon geworden, een verwijzing naar de geschiedenis; het Deventerse chemiebedrijf Noury & van der Lande was een van de bedrijven die later het Akzo-concern vormden.

De nieuwe naam moet de overgang markeren van het bedrijf naar een ‘onafhankelijke, wereldwijde leider in specialty chemicals’. We legden drie naamdeskundigen de nieuwe naam voor. Hoe luidt hun eerste oordeel over het nieuwe chemiemerk? Bas Kist doet dat vanuit de juridische kant, Hans Prummel haalt de bedrijfshistorie erbij, Erwin Wijman maakt een vergelijking met andere merknamen: Dat -on trekt het nieuwe chemiebedrijf direct in het corporate domein.’

Bas Kist, jurist en mede-oprichter van merkenbureau Chiever:

‘Wist je dat ze daar bij Akzo ontsnapt zijn aan een ramp? Een kleine check in het Europese merkenregister laat zien dat ze serieus hebben overwogen om voor Nobian te kiezen. Net als voor Nouryan hebben ze voor Nobian in 2017 een merkregistratie verricht. Nobian!!! Vreselijk! Gelukkig zijn ze tijdig bij zinnen gekomen.

‘Prima naam dat Nouryon, zeker vanuit juridisch perspectief. Onderscheidend, niet beschrijvend en dus goed te beschermen. Toch hebben ze nog wel een probleempje aan hun fiets hangen: mijn collega Judith Irion ontdekt net dat een Frans bedrijf dat eigenaar is van het merk Urion (voor een urine-bevorderend product) bezwaar heeft ingediend tegen een deel van de Europese merkaanvraag Nouryon. Dat zal niet de hele merkregistratie omver kegelen, maar voor zover er onder Nouryon ook iets met farmaceutische producten wordt gedaan, is er mogelijk toch een probleem.

‘Maar voor alles is een oplossing: uit het register blijkt dat ze ook serieus hebben gekeken naar Nourychem. Dat merk is inmiddels volwaardig Europees geregistreerd. Een prima alternatief, mocht het toch spaak lopen met Nouryon. Misschien vind ik Nourychem met zijn verwijzing naar chemie eigenlijk nog wat beter.'

Erwin Wijman, merkenkenner en auteur van De bedrijfsnamenfabriek:

‘Ik moest hard lachen toen ik de naam Nouryon zag. Vast eentje van Globrands, het grote namenbureau en tevens grotenamenbureau; AkzoNobel is er langer klant.

'En ja hoor. Globrands. Hetzelfde namenbureau dat in 2013 het beursgenoteerde CSM aan de naam Corbion hielp. Noury is de naam van een van de grondleggers van Akzo en daar plakt de automatische bedrijfsnamengenerator in de hal van Globrands dan het suffixje - in vakjargon namelet - -on achter. Zo verzonnen ze bij Globrands ook de namen Symbion, Reddion en Connexxion.

'Dat -on trekt het nieuwe chemiebedrijf direct in het corporate domein, waar een bloedeloze naam nu eenmaal net zo verplicht is als een corporale achtergrond, jasjedasje en een Volvo. Kijk naar bedrijven als Kendrion, Dedicon, Exerion, Aegon, Aeon en Nuon natuurlijk dat nu in de Vattenfall verdwijnt.'

Hans Prummel, oprichter en eigenaar van De Naamafdeling:

'Een welluidende, fris en modern klinkende naam. Maar ik begrijp dat de naam gebaseerd is op een van de founding fathers AkzoNobel, Jan Nourij. Dat is een heel mooi idee natuurlijk, maar je moet het er wel bij vertellen.

'En juist deze grondlegger kiezen als inspiratie voor de naam is naar mijn mening wat ongelukkig. Mijn eerste associatie was namelijk 'to nourish'. Dat betekent helpen groeien, maar vooral 'voeden'. En voedingsmiddelen  - of grondstoffen daarvoor - produceren is volgens mij niet de core business van Nouryon.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie