Bingo Liu (OnePlus en Oppo): 'We zetten de community centraal in onze marketing'

De Europa-topman over luisteren naar klanten, inzetten op communities en wel of geen concurrentie tussen onderlinge merken.

Bingo Liu, Europa-ceo van OnePlus en Oppo
Afbeelding: aangeleverd

Bingo Liu is ceo Europa voor technologiemerken OnePlus en Oppo, twee ondernemingen die onder de paraplu van de Chinese reus BBK Electronics vallen. Door de jaren heen heeft met name OnePlus een sterke community van gebruikers gevormd, waar de gemiddelde klant Oppo vooral ziet als een traditioneel merk. Een gesprek over luisteren naar die community en groeiplannen voor Europa.

OnePlus en Oppo zijn in Europa allebei lang niet zo bekend als Samsung en Apple, maar hebben - geholpen door een sterke Aziatische markt - wereldwijd best wat marktaandeel. Onderzoeksbureau Counterpoint Research telt Oppo en OnePlus vanwege het gedeelde moederbedrijf als één merk, en becijferde in februari een marktaandeel van 7 procent voor de combinatie. Ter vergelijking: Apple is met 23 procent marktaandeel het grootste merk, gevolgd door Samsung (16 procent) en Xiaomi (13 procent). Oppo/OnePlus staat op de vierde plek, Vivo op vijf. Vivo valt ook onder de BBK-paraplu.

In Europa hebben OnePlus en Oppo nog heel wat merkbekendheid en marktaandeel te winnen. Liu grijpt het interview met Adformatie aan om te benadrukken dat Europa een 'competitieve, maar ook erg belangrijke regio voor ons is, met enorm potentieel om te groeien.' Volgens Liu verkoopt OnePlus steeds meer smartphones en tablets in Europa, maar is de onlangs gelanceerde OnePlus Watch 2-smartwatch hier het best verkochte OnePlus-product in twee jaar tijd.

Community

OnePlus heeft - in tegenstelling tot Oppo - sinds zijn start in 2013 erg ingezet op het opbouwen van een community. Klanten niet alleen een telefoon verkopen, maar enthousiasmeren om als ambassadeur van het merk op te treden. Om fan te worden. Tien jaar later is die strategie nog steeds terug te zien in de keuzes van het elektronicamerk. Klanten die OnePlus-producten kopen, sparen punten om korting te claimen op volgende aankopen en maken regelmatig kans op prijzen. Het merk organiseert regelmatig evenementen om fans en potentiële klanten samen te brengen en mikt een serie budgetsmartphones qua marketing heel bewust op Gen Z. 

Liu spreekt van 'intense concurrentie' in Europa en noemt de marketing daarom 'van essentieel belang om als OnePlus een andere, unieke propositie te creëren.' De community van het merk staat centraal in de marketingstrategie, zegt de regionale ceo. 'Wij bouwen marketingcampagnes die creatief en meeslepend zijn en rechtstreeks betrokken zijn bij onze community. Onze marketingfocus is om ervoor te zorgen dat onze communicatie een tweerichtingsgesprek is en geen eenrichtingsverkeer. Wij doe een serieuze poging om actief betrokken te zijn bij onze community en hen met ons mee te nemen op onze reis, samen. Dit doen we via lanceringsevenementen, pop-up- en retailevenementen, marketing, digitale en pr-campagnes die anders zijn dan veel merken in de branche.'

Luisteren naar de klant

Liu komt terug op het slimme horloge. 'Na het luisteren naar feedback van mensen is het duidelijk dat gebruikers erg tevreden zijn over de prestaties, functies en stevigheid. Maar er is een doelgroep in de markt die een horloge met andere vormgeving wil. Een apparaat dat functionaliteit beter met fashion combineert. Daarom lanceren we exclusief in Europa een lifestyle-editie van de smartwatch.'

Volgens de topman is er in Europa ook vraag naar betaalbare tablets. OnePlus lanceerde vorig jaar zo'n tablet in India, die - in de woorden van Liu - daar goed verkocht is en ook interesse wekte van Europese gebruikers. Hier was alleen een duurdere tablet van OnePlus te koop. Een combinatie van die factoren beweegt OnePlus er nu toe om ook de goedkopere Pad Go-tablet in Europa uit te brengen. 

'Luisteren naar de wensen van je gebruikers en potentiële klanten is heel belangrijk.' Dat deed de Chinese merkcombinatie in 2022, toen een nieuwe smartphone een knop schrapte om meldingen en telefoontjes op stil, trillen of geluid te zetten. Die knop was populair onder gebruikers, zo ontdekte OnePlus na de lancering van het toestel. 'Onze community was erg teleurgesteld, dus hebben we de knop teruggebracht in de volgende topsmartphone. Dat resulteerde in een verkoopstijging van 50 procent in de hele levensduur van de smartphone ten opzichte van zijn voorganger.' Of dat alleen aan die knop lag is niet onafhankelijk te controleren, want de nieuwe smartphone voerde ook andere veranderingen door én had een adviesprijs die 130 euro hoger lag.

'Geen onderlinge concurrentie'

Topman Liu verdeelt zijn tijd als regio-ceo naar eigen zeggen gelijkwaardig over OnePlus en Oppo. Op de vraag of de merken niet onderling met elkaar concurreren in plaats van met andere merken, antwoordt hij ontkennend. 'Beide merken hebben duidelijke verschillen in hun doelgroep markt- en productstrategieën.' In hoeverre dat klopt, kan de consument op zoek naar een nieuwe smartphone zelf bepalen. OnePlus en Oppo verkopen toestellen in dezelfde prijsklassen, uitgezonderd het premium segment. 

Oppo verkocht hier een tijd geen dure smartphones vanwege een patentgeschil met Nokia, dat net voor de jaarwisseling is opgelost. In februari, op een grote telecombeurs, verkondigde het merk eind 2024 terug te keren met premium toestellen in Europa. Die terugkeer markeert volgens Liu de commitment van Oppo aan Europa, maar verandert volgens de regionale directeur niets aan de strategie van OnePlus. 'OnePlus is ondubbelzinnig gecommitteerd aan Europa.'

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Martin de Munnik
"Luisteren naar de klant" is een wel heel bijzonder grappige kopregel voor een Chinees bedrijf.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie