Anomaly & Converse nemen afscheid van normaal

Jaren geleden, tijdens de hoogtijdagen van de reclame-industrie, werd er goed geld verdiend in de branche. Opslag op inkopen, media-inkomsten en het doorberekenen van uren leverden mooie marges op.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Inmiddels moeten de meeste bureaus het alleen nog hebben van uren en zijn de rechten (het intellectueel eigendom) van campagnes -die interessant zijn als gemaakt werk wordt hergebruikt of in andere markten wordt ingezet- ingeleverd bij de inkoopafdelingen van opdrachtgevers.

Om te breken met deze uitgangspunten, is enkele jaren geleden het Amerikaanse bureau Anomaly gestart. betekent 'deviation and departure from the normal'. Deze creatieve shop werkt met 'value pricing' en ontwikkelt haar eigen IP.

Dit wil zeggen dat concepten worden verkocht op basis van hun waarde en niet op basis van gemaakte uren. En eigen IP betekent dat ze zelf -of samen met opdrachtgevers- merken, producten en diensten ontwikkelen. Hiervan behouden ze zelf het 'intellectual property' (IP).

Anomaly is ook bijzonder omdat ze een bepaalde mystiek om zich heen hebben weten te creëren. Ze publiceren namelijk nauwelijks over gewonnen pitches, projecten die ze doen en het werk dat ze maken. Dit blijkt te werken, want interessante grote klanten weten Anomaly ondanks dat prima te vinden.

Deze week waren ze toch fors in het nieuws. Voor het 100-jarige bestaan van het sneaker-merk Converse ontwikkelde Anomaly een opvallende met ondermeer Pharrell Williams, N.E.R.D., Santogold en Julian Casablancas.

Origineel bedacht en extreme mooi gemaakt door dit vernieuwende bureau uit NYC. En los daarvan... vooral ook leuk om naar te kijken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie