Banners kunnen het zonder prijsjes stellen

Online marktonderzoek neemt toe en voor het werven van deelnemers worden vaak banners gebruikt. Banners met een intrinsieke appeal leveren meer respondenten op dan banners die het van extrinsieke motivatie moeten hebben.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe lok je bezoekers naar een site? Voor online-marktonderzoekers een prangende vraag. Een voor de hand liggende methode is om banners te plaatsen op andere sites. Potentiële respondenten hoeven maar één keer te klikken en ze zijn binnen. Maar leveren zulke digitale uitnodigingen ook wat op?

Om daar achter te komen, werden op verschillende zoekmachines banners geplaatst. In het ene geval werd de banner voorzien van een tekst die deelnemers kans op een prijs in het vooruitzicht stelde. De andere banner lokte respondenten met de mogelijkheid mee te doen aan een belangrijke studie.

De banner met kans op een prijs scoorde duidelijk minder goed dan de banner die een intrinsieke motivatie bood. Maar over het geheel genomen vielen de resultaten tegen. Marktonderzoekers moeten zich nog eens achter de oren krabben voordat ze geld uitgeven aan banners voor het werven van deelnemers aan een web-onderzoek.

< SIZE=1>(marketing research, voorjaar 2000)

<#/FONT>

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie