Betalen om te luisteren

Opdrachtgevers die een bijeenkomst van een focusgroep bijwonen door deze vanachter een one-way-screen te observeren, moeten een aantal regels in acht nemen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Realiseer u dat respondenten niet mogen weten dat u er bent (denk daaraan bij de receptie of als u pratend over de gang loopt). Respecteer dat een groepsgesprek een eigen dynamiek kent en dat de moderator van vragenlijsten af kan wijken omwille van die dynamiek. Het is handig om een duidelijke werkwijze met elkaar af te spreken. Bespreek vooraf of er nog wijzigingen zijn in de vragen die u hebt. Stel een maximum aan het aantal ‘briefjes’ dat u tijdens de bijeenkomst nog door kunt geven aan de moderator.
Stoor het liefst in de eerste 45 minuten helemaal niet. Let er goed op dat u respondenten niet veroordeelt of diskwalificeert, maar mocht er toch iemand bijzijn van wie u echt vindt dat die beter weg kan, geeft dit aan zo vroeg mogelijk aan de moderator door, op een briefje, en laat die het afhandelen. Spreek af hoeveel minuten voor het einde de moderator even uit het gesprek gaat en met u overlegt, bijvoorbeeld 15 minuten. Maak zo min mogelijk geluid en gebruik uw tijd zoveel mogelijk om te luisteren en te kijken. Noteer non-verbaal gedrag.

< SIZE=1> Bron: Marketing Research <#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie