Premium

Cannes Lions-jurylid Mark van der Werff: 'Branded content maak je voor de kijker'

Zes vragen aan de creative director van RTL Concepts als aanstaand Branded Content & Entertainment-jurylid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Welke ontwikkeling is je het meeste bijgebleven van het afgelopen jaar?
‘Er is vorig jaar ontzettend veel content gemaakt, maar een echte “entertaining” uitschieter als de zit er nog niet tussen. Wel willen veel merken de wereld een beetje mooier maken. Deze cases maken indruk, omdat het dan echt ergens over gaat. Een mooi voorbeeld daarvan is , van Microsoft Note. Kinderen geboren met een lichamelijke afwijking krijgen een nieuw arm uit een 3D-printer.&;

&;Een andere case die absoluut blijft hangen gaat over een idee waar we allemaal wat aan kunnen hebben: . Een Thaise ziekenhuis - Chulabhron Hospital - ontwierp samen met een landelijk radiostation speciale radiogolven die tijdens een live-uitzending werden verstuurd. Deze speciale radiogolven remmen de groei van kankercellen. Ik ben er nog niet achter of het echt werkt, maar als dat het geval is vind ik dat we deze techniek zo snel mogelijk moeten doorvoeren bij alle radiostations in Nederland.’

2. Hoe vind je het met de industrie gaan? Op welke terreinen laat de branche (nog) te veel liggen?
‘Iedereen heeft het over branded content en content agencies schieten uit de grond. Branded content is inmiddels volledig geaccepteerd. Eindelijk, want het is een geweldige manier om een merkboodschap te vertellen. Maar we moeten oppassen dat we niet een hele lange commercial aan het maken zijn. Dat zie ik nu bij veel contentcases. Daarom moet bij de content-creatie de kijker op de eerste plaats staan. En niet het merk of de adverteerder. Branded content maak je honderd procent voor de kijker. Dat vergroot de kans dat we de consument vasthouden en de merkboodschap goed overbrengen.&;

3. Wat zijn jouw drie favoriete cases in Cannes en waarom?
&;Als eerste noem ik de campagne "The Other Side" van Honda. Een briljant gemaakte campagne waarbij je met de "R" op je toetsenbord switcht tussen twee verhalen. Van de brave Honda Civic overdag, naar de uitdagende Civic Type R in de nacht. Perfect uitgevoerd en de simpele interactie triggert je om het verhaal minimaal twee keer te bekijken.&;

;The Other Side&; - Trailer

&;The Face of Litter. Om de stad Hong Kong schoner te krijgen, hebben ze - met behulp van het DNA - het op straat gegooide afval een gezicht gegeven. Het gezicht van de vervuiler. Een prikkelend idee, ook omdat het neigt naar een publieke schandpaal. Je kijkt wel twee keer uit voordat je iets op straat gooit. Je zou er maar op lijken…&;

&;805 Million Names scoorde met het gebruik van Zlatan een wereldwijde PR-klapper, door zijn bekendheid te koppelen aan de onbekende namen die honger lijden. Een gaaf idee waarvan je niet honderd procent zeker weet of het in executie gaat lukken. Dat maakt wel het uiteindelijke resultaat extra bijzonder. Vooral die blik op het gezicht van de tegenstander is goud waard.&;

4. Wat verwacht je specifiek in jouw categorie, qua ontwikkelingen en opvallend werk?
‘Er zijn in de Branded Content-categorie 1400 cases ingezonden en ik heb nu één derde gezien. Daar zit al genoeg bijzonder werk tussen dat je wilt afkijken. is daar een mooi voorbeeld van. Om Amerikanen het nare bij-effect van wapenbezit duidelijk te maken openden ze een gunshop midden in New York met een bijzondere collectie.&;

‘Gelukkig hoeft het niet allemaal zwaar te zijn, kijkt bijvoorbeeld weg als een film. Kijk voor de lol ook even naar van MediaMarkt in Duitsland. Prijswinnend? Ik mag er niets over zeggen, maar wel erg opvallend en activerend.’

5. Wie gaat er voor Nederland scoren in Cannes?
&;Voor Nederland hoop ik op een mooie score voor Vodafone’s , Zeitgeist2014 en The Universal Typeface van Bic. Stuk voor stuk jaloersmakend werk.&;

6. Naar welk land moet Nederland kijken? En waarom?
&;Nederland moet niet zozeer kijken naar een specifiek land, maar naar het bijzondere werk. Inspirerende cases kunnen overal vandaan komen. Maar je ziet wel dat de kwaliteit van de content bij de Amerikanen en de Engelsen eruit springt. Daar kunnen we allemaal nog veel van leren.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie