De 6 eigenschappen van de perfecte adviseur crisiscommunicatie

De competenties die ertoe doen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[door Noud Bex]

De verhalen over Zwitserse zakmessen zijn legendarisch. Zo hebben ze diverse levens gered, bijvoorbeeld van de Amerikaanse astronauten (van Apollo 11). Ik staar naar mijn Zwitsers zakmes met al zijn functies. Voor mij het ideale zakmes. Dat brengt mij tot de vraag hoe de ideale crisiscommunicatie adviseur er uit ziet. Wat zijn volgens mij de eigenschappen van de perfecte crisiscommunicatieadviseur?

1) Gepokt en gemazeld als communicatieadviseur

Vakinhoudelijke, brede ervaring op senior+ niveau. Met nadrukkelijke expertise op het gebied van de werking van media en publieke opinie.  Ervaring als mediatrainer is dan ook een pré. Maar naast vakinhoudelijke bagage ook senioriteit als het gaat om adviesvaardigheden. (Groeps)processen kunnen doorzien en stijlflexibel kunnen adviseren. Van buiten naar binnen kijken en andersom. Advocaat van de duivel als het nodig is. En vooral ook als expert communicatieknopen kunnen doorhakken.

2) Analyticus en scenariodenker 

Feiten checken en doublechecken om de situatie helder in kaart te brengen. Alle risico’s overzien en de stakeholders in kaart brengen én analyseren. Hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden om tot de crux te komen. Een complexe situatie terugbrengen tot hanteerbare communicatieafwegingen. En vooral kunnen denken in scenario’s; hoe zou de film verder kunnen gaan?

3) Breder denken dan communicatie

Bij een crisis is communicatie een belangrijke en vaak zelfs cruciale pijler. Maar de strategie om een crisis te managen heeft vaak meer pijlers: juridisch, commercieel, business continuity, enzovoort.  Het gehele speelveld overzien zodat crisiscommunicatie naadloos past in de overall crisisstrategie.

4) Pragmatisch en creatief 

Bij een crisis geldt “als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan”. Als de reguliere communicatie niet werkt of als er geen tijd is voor de ideale oplossing, wat kun je dan bedenken? Dat vraagt om pragmatisme en soms ook om onorthodoxe of zelfs creatieve oplossingen.

5) Stressbestendig en flexibel

De dynamiek van een crisis is heftig en stressvol. Kunnen omgaan met grote tijdsdruk, enorme  media-aandacht en grote afbreukrisico’s. En een crisis kan zich op elk moment openbaren, dus snel beschikbaar zijn en dan ook nog  voor een onbekende duur.

6) Vlieguren

Laatste en moeilijkste eigenschap om te verwerven. Theorie is één, trainen/oefenen is twee, maar er kan niets op tegen de praktijk van crises. Die is heftig, weerbarstig en vooral de beste leerschool.

Noud Bex is crisisspecialist bij Bex*communicatie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie