De 7 succesfactoren voor campagnes die de participatiesamenleving stimuleren

Hoe breng een platform voor participatie tot leven?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[door Ron Lubbers]

Aan het einde van dit jaar zal Herman Finkers in zijn ouderjaarsconference ongetwijfeld terugblikken op het jaar van de WMO en de participatiesamenleving. Ik kijk er naar uit hoe hij zijn heerlijke Twentse accent een beetje aandikt en grappen maakt over participerende inwoners om vervolgens de nieuwe Wmoooo tot een absolute smaakmaker te maken. Maar is het in werkelijkheid ook zo leuk?

De buurtsuper

In 2008 introduceerde de VNG de term Kantelen. Een paar jaar later, in 2013 werd het woord participatie-samenleving verkozen tot woord van het jaar en nu, anno 2015 is het kantelpunt bereikt. Tot ziens verzorgingsstaat welkom participatiesamenleving.

Gemeenten zijn niet langer een supermarkt vol met rechten waar je met een klein lijstje criteria het recht op bijvoorbeeld een traplift met het grootste gemak van de bovenste plank grijpt. In plaats van winkelen bij de gemeente moeten we naar de kleine buurtsuper of aankloppen bij de buren.

Inspireer en activeer

Om het aankloppen bij elkaar in de buurt, het participeren in de samenleving,  te stimuleren hebben veel gemeenten een online participatieplatform ontwikkeld waar inwoners gestimuleerd worden met inspirerende voorbeelden. De een gericht op het activeren van de burger, de ander juist meer op het inspireren. De een zet het platform regionaal in, de ander juist lokaal.

Verantwoordelijkheid

Zo simpel als het klinkt is het echter niet. Onlangs was ik aanwezig bij een kennissessie over dit onderwerp. Veel van de aanwezige beleidsmakers en communicatieprofessionals bij gemeenten blijken te worstelen met de vraag; waar ligt de verantwoordelijkheid voor dat platform en wie voert er campagne voor?

Wanneer je als gemeente de afzender bent, wordt de oproep tot participatie snel gezien als een vorm van bezuiniging. Voer je geen campagne dan is de kans groot dat je een prachtig platform hebt waar niemand ooit van gehoord heeft en dus ook niemand komt.

Afzender

Uit onderzoek onder die beleidsmakers en communicatieprofessionals naar het voeren van een campagne rond dit thema blijkt dat 58% van mening is dat niet de gemeente maar maatschappelijke organisaties de afzender moet zijn van de campagne. Datzelfde onderzoek laat ook zien dat het beleid voor de communicatie rond het thema wel bij de gemeente ligt.

De oplossing

Het lijkt dus een ingewikkeld materie die zich niet zomaar laat oplossen. Na de kennissessie zijn 7 factoren opgesteld die mede kunnen bijdragen aan succes van de campagne of strategie.

1. De context
Bepaal de context van uw campagne. Tot wie wilt u zich primair richten, wat wilt u bereiken.

2. De doelgroep
Wie is de doelgroep? Potentiele cliënten of juist de zelfredzamen?

3. Het doel
Wilt u inwoners informeren, inspireren of juist activeren?

4. De boodschap
Moet een campagne rechtstreeks oproepen tot maatschappelijke meedoen of is een indirecte aanpak, waarbij door voorbeelden uit de praktijk de (nieuwe) norm bevestigd wordt, effectiever?

5. Beleid en rol
Het onderwerp maatschappelijk meedoen staat in alle gemeenten op de agenda. Het zijn daarbij de afdelingen als Zorg en Welzijn, Sociaal domein, Wijken of Maatschappelijke Ontwikkeling die verantwoordelijk zijn. Ook het ontwikkelen van werkend communicatiebeleid is meestal onderdeel van de opdracht die zij krijgen.

6. Afzender
Participatie wordt gerealiseerd door de samenleving en is daarmee ook van die samenleving. De meer regisserende en faciliterende rol achter de schermen die gemeenten willen spelen, pleit dan dus ook voor een gemeenschapsafzender in plaats van een gemeentelijke afzender.

7. Regionaal of lokaal?
Wanneer gekozen wordt voor communicatie met een gemeenschapslabel, hoeft de gemeentegrens geen belemmering te zijn. Een regionale campagne met ruimte voor lokale content is dan ook heel goed mogelijk.

Mijn bijdrage

De factoren zijn slechts een onderdeel voor een goede publiekscampagne. Ik denk dat ze kunnen bijdragen aan het al dan niet slagen van de het participatieplatform in een gemeente. Hopelijk lever ik met deze blog ook mijn bijdrage aan de participatiesamenleving en lachen we in december om alle grappen van Herman Finkers.

Ron Lubbers is contentmanager SIR communicatie management. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie