'Dek me'

Er is menig krantenartikel aan gewijd en ook het achtuurjournaal heeft er al een paar keer aandacht aan besteed. Ik heb het over de terugtrekkende kredietverzekeraars die vaak gezien worden ‘als olie in de motor van de economie’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De kredietverzekeraars van Nederland zijn niet meer zo scheutig om klanten en deals te verzekeren. Ze durven het blijkbaar als verzekeraar niet aan. Dat geeft te denken. Weten ze meer dan wij of is er een andere reden die we nog niet kennen?

Je zou verwachten dat alles verzekerbaar is en dus afhankelijk is van de hoogte van de premie, maar blijkbaar werkt het niet zo eenvoudig. Dit lijkt niet zo’n belangrijk onderwerp, maar het is in mijn ogen de achilleshiel van de handel. En ook die van onze communicatie-industrie.

Met name mediabureaus hebben last van een beperking van kredietfaciliteiten die firma’s als Atradius bieden. Iedereen weet dat de mediabureaus alle campagnes verzekeren voordat ze tot inkoop overgaan. Nou ja, bijna allemaal dan.

Het probleem is geboren als de kredietverzekeraar het bedrag of bedrijf niet wil ‘dekken’. Dan moet er een regeling met de adverteerder komen en gelukkig komen we daar als industrie bijna altijd uit. Dat is mooi want daar is de markt bij gebaat. Campagnes gaan door en rekeningen worden voldaan.
Mediabureaus hebben nu meer dan ooit de taak een buffer te zijn. Vergis je niet, mediabureaus beschermen niet alleen zichzelf maar ook hun andere cliënten en de exploitanten/uitgevers. Het is dus zaak dat dit niet onderhandelbaar is.

Wat kunnen we nu nog beter doen? Allereerst beter ons huiswerk maken. Want de markt moet in eerste instantie zijn eigen problemen oplossen. Daarnaast natuurlijk meer dan ooit erbovenop zitten om onze klanten te helpen het zo te organiseren dat er wel zekerheid van betaling is.

Ik heb een tip voor onze overheid. Richt je met garanties/dekkingen niet op de oude economie alleen omdat daar op dit moment veel mensen werken. Er zijn legio kleine goedlopende bedrijven die niets meer verzekerd krijgen en qua orders langzaam opdrogen. Helaas klinkt hun stem niet zo luid dat Den Haag het hoort. Toezicht op de handel in het MKB moet bovenaan de agenda komen. Dat is namelijk de ruggengraat van de Nederlandse economie.

Dus overheid (of investeerder), help Atradius te ondernemen (geef zekerheid en dekking) om zaken gemakkelijker (of überhaupt) verzekerbaar te krijgen. Geef geen geld, geef dekking. Geef lucht aan het MKB door garant te staan. Als de olie in de motor wegloopt, moeten we repareren en bijgieten.
Oehoe… Den Haag wakker worden… jullie zijn er voor ons, niet andersom!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie