Na de eerste vier afleveringen in deze serie werd het door drukte en deadlines van deze Molblogger plotseling erg stil. Daarom eerst een korte terugblik op wat ik eerder concludeerde.
Dagbladen in zwaar weer
Dagbladen hebben veel te duchten van andere media zoals radio, tv, podcasts en internet, die minstens zo toegankelijk zijn en bovendien sneller kunnen inspelen op de actualiteit dan een gedrukte krant.
Onze veranderde lifestyle brengt met zich mee dat we minder tijd hebben voor onze nieuwsvoorziening. Gemiddeld besteden we nog een kwartiertje aan krantenlezen. Bovendien multitasken we steeds meer. Kranten die daarop inspelen met hun formaat (tabloid) en/of verspreiding (bijvoorbeeld in het OV) hebben een streepje voor.
De betaalde dagbladen moeten bovendien concurreren tegen gratis kranten als Metro en Spits.
Nog maar de helft van de huishoudens heeft een abonnement op een papieren krant, en dan voornamelijk huishoudens met 45-plussers.
Uit de Hoi-cijfers over het eerste kwartaal van 2008 blijkt, dat de oplagen van betaalde dagbladen opnieuw zijn gedaald. Het is duidelijk dat de dagbladen hun heil in nieuwe initiatieven moeten zoeken. Welke strategieën zullen in de toekomst zowel het gewenste imago als de beoogde winst opleveren?
Toekomstmuziek
Dennis Rijnvis vertelt in Kidsweek over de ontdekking van de Amerikaanse onderzoeker David Janes van Purdue University. Janes is erin geslaagd om met nanotechnologie een minuscule projector (2 bij 2 mm) te bouwen, die op brillenglazen of zelfs contactlenzen kan worden geplaatst. Volgens het artikel zou het apparaatje een krant of beeldscherm voor je ogen kunnen laten zien. Een luchtkrant dus, maar dan anders.
De stappen die dagbladen nu moeten nemen om het hoofd boven water te houden liggen een stuk dichter bij huis.
Partners
Samenwerking met anderen kan een win-win situatie creëren. Zo hebben Wegener en een lokaal makelaarskantoor de handen ineen geslagen en opvallende cityscreens geïnstalleerd op prominente locaties in Nijmegen. De schermen zijn dertig vierkante meter groot en tonen nieuws en reclame.
Ondertussen is de Stentor samen met de NS een pilot gestart op het gebied van narrowcasting. Reizigers op het traject Kampen-Zwolle kunnen op screens in de trein actueel regionieuws en reizigersinformatie lezen.
Meer keus
Kranten bieden een steeds grotere verscheidenheid aan abonnementen. Naast een abonnement op de online versie van de krant of de papieren editie kunnen lezers steeds vaker ook kiezen voor een combinatie van beide, waarbij alleen nog de dikke zaterdagkrant in de brievenbus valt.
Het is echter zeer de vraag of dit alles voldoende zal blijken te zijn om op den duur te overleven.
In de volgende aflevering: dagbladsites onder de loep!
Verder lezen?
Cityscreens in Nijmegen
Narrowcasting in de trein
Hoi-cijfers eerste kwartaal 2008
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!