Energiemerk Engie wil consument handelingsperspectief geven met ‘Mijn Klimaatakkoord’

Engie zegt Nederlanders uit te willen dagen en helpen bij het verkleinen van hun CO2-voetafdruk.

Mijn Klimaatakkoord
ENGIE

Energie-brand Engie komt met ‘Mijn Klimaatakkoord’. Daarmee wil het merk Nederlanders inzichtelijk maken en kwantificeren in welke mate bepaalde maatregelen bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Op mijnklimaatakkoord.nl vullen bezoekers een vragenlijst in over de thema’s Wonen, Mobiliteit, Voeding en Lifestyle. Op basis daarvan wordt een berekening gemaakt van iemands CO2-uitstoot.

Daarna worden per gekozen thema challenges voorgelegd. Engie: ‘Per challenge kun je kiezen of je de uitdaging wil aangaan en in welke frequentie. Per challenge wordt ook getoond wat het effect is op de CO2-uitstoot. Een tracker houdt daarnaast real-time bij hoeveel andere Nederlanders deze uitdaging zijn aangegaan en wordt de gezamenlijke positieve impact bijgehouden.’ De berekening van de CO2-besparing is gebaseerd op formules van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.

Advertentie
advertisement

Uitdaging

Gerwin Sieders, Directeur Engie Nederland Retail, licht het initiatief toe. Hij ziet dat de helft van de Nederlanders vindt dat de discussie over de CO2-uitstoot, stikstof en duurzamer leven is doorgeschoten. ‘Toch is een grote meerderheid wel degelijk bereid een bijdrage te leveren tegen de opwarming van de aarde. Daarom dagen wij Nederlanders uit een persoonlijk klimaatakkoord met zichzelf te sluiten.’

Sieders denkt dat het Klimaatverdrag van Parijs en de klimaatdoelstellingen van de Nederlandse overheid nog ter ver van de mensen afstaan. Met mijnklimaatakkoord.nl zegt Engie niet met het vingertje te willen wijzen, maar juist op een positieve manier wil laten zien hoe we samen met kleine veranderingen grote impact kunnen maken.

Handvatten

Niet praten, nadenken of discussiëren, maar Nederlanders concrete handvatten bieden om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, dat is volgens Engie het idee achter Mijn Klimaatakkoord. ‘Per challenge kun je kiezen of je de uitdaging wil aangaan en in welke frequentie. Per challenge wordt ook getoond wat het effect is op de CO2-uitstoot.’

Heel Nederland vult Mijn Klimaatakkoord in

Multimediale campagne

Mijn Klimaatakkoord is onderdeel van een multimediacampagne (startsein: dinsdag), waarin Engie de individuele milieuprestaties van Nederlanders in de komende vier weken onder de aandacht brengt. ‘Dit doen we met online video, social media, display advertising, e-mailings, een samenwerking met diverse websites (blogs) en een outsert om de Metro.’

Credits

Verantwoordelijk bij Engie: Marieke Schrijver, Rogier Bremer, Jasper Horst, Twan Roovers

Strategie en concept: Fama Volat

Design: Fama Volat

Technische realisatie : Partout

Mediabureau: De Media Maatschap

PR-bureau: NewsLab

Reacties:

Martin de Beer
Engie... met een 5,4 score op de duurzaamheidsranking voor stroomleveranciers(volgens de Consumentenbond, Natuur & Milieu e.a.). Een beter milieu begint bij jezelf, toch? Hoe was het ook alweer bij merkstrategie...practice what you preach, ja dat was het.

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/de-groenste-energieleverancier
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie