Meta Performance Talks: hoe Fitchannel Nederland in beweging brengt

Fitchannel zet Meta-platforms in tijdens de hele customer journey. De strategie: creatieve performance-campagnes en snel wisselende content.

Aart-Jan van Triest heeft een missie: mensen in beweging krijgen én houden, en ze gezonder laten eten. Daarom stapte hij in bij Fitchannel.com, een online sportschool voor thuis. Na een carrière bij grote foodmerken als Unilever en FrieslandCampina staat hij nu zelf aan het roer en met de voeten in de klei.

AI als motor van performance

Mensen aan het sporten krijgen is één, maar ze aan het sporten houden is een nog grotere uitdaging, vertelt Aart-Jan. Fitchannel zet onder andere chatbottechnologie en e-mailmarketing in om mensen hierin te begeleiden. De ontwikkeling van AI gaat hierbij alleen maar helpen. ‘We hebben geëxperimenteerd met chatbots die volgens een script werken. Met AI hoeft dat niet meer; je kunt het algoritme voeden met antwoorden. Dan heb je een non-scripted chatbot – dat voelt veel natuurlijker aan. We werken op basis hiervan aan een digitale coach.’

AI heeft daarnaast invloed op performance marketing, volgens Aart-Jan. ‘Het gaat ook beïnvloeden hoe wij content maken. En ik denk dat het er uiteindelijk voor zorgt dat het product beter wordt.’

Creativiteit is noodzaak

In de ‘attention economy’ is de rol van creativiteit in campagnes heel groot, legt Aart-Jan uit. ‘We moeten onze content iedere keer opnieuw aanpassen. Vroeger maakte ik campagnes die je 5.000 grp’s kon draaien en die een jaar lang op tv waren. Dat is wel over. We moeten onze content regelmatig verversen en je moet het op een leuke manier doen.’

Om mee te kunnen in die attention economy zet Fitchannel de Meta-platformen op diverse manieren in. Zo is er een WhatsApp Coach. ‘Gebruikers van Fitchannel kunnen ons een bericht sturen. Een collega die een fitness- en voedingsachtergrond heeft, beantwoordt deze vragen.’

Fitchannel werkt met een combinatie van short en long form content. Short content is zeker een trend, maar ‘als mensen echt ergens geïnteresseerd in zijn, willen ze heus wel ergens in meegenomen worden’, zegt Aart-Jan. Op het eigen platform wisselen kort en lang elkaar af in de vorm van fitnessinstructies en kookvideo’s. ‘Aan de funnelkant is het vooral short en catchy. En we doen dat allemaal zelf.’

De hele customer journey afvangen

Verder spelen Facebook en Instagram tijdens de hele customer journey een belangrijke rol, van awareness tot consideration en uiteindelijk conversie. Aart-Jan: ‘Er kunnen wel zes weken zitten tussen het moment dat iemand hijgend bovenaan de trap staat en denkt: ik moet iets gaan doen, tot het afsluiten van een abonnement. En daarna proberen we iemand ook zo snel mogelijk aan het sporten te krijgen. Een van de kpi’s die we volgen is: time to first workout. Die was 5 jaar geleden 2,5 dag. Dat hebben we teruggebracht tot minder dan 9 uur. Dus binnen een werkdag is een nieuw lid al met de eerste oefeningen aan de slag gegaan.’

Leren is fouten maken

Belangrijkste les voor Aart-Jan en zijn team? Fouten maken is onvermijdelijk en zelfs belangrijk, vindt Aart-Jan. ‘Hoe meer fouten we maken, hoe meer we kunnen leren. Je moet creatief zijn, dingen uitproberen, want er is geen script. Iedere business is anders – je moet je eigen best practices ontwikkelen.’

Benieuwd naar het hele gesprek? Bekijk hieronder de video:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →