Gedragscode voor sms-diensten

De consument moet vooraf weten wat de gevolgen zijn van een bericht naar een sms-dienst, is de eis van telecomwaakhond Opta, de Consumentenbond en de Stichting Ombudsman aan telecombedrijven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het probleem met de sms-diensten is dat mensen vaak niet in de gaten hebben dat ze een abonnement afsluiten. Ook is de manier van afmelden regelmatig vaag en onduidelijk. De telecombedrijven zijn het ermee eens dat er een gedragscode moet komen voor ongewenste

leveranciers van tekstberichten. Eind april komen ze daarmee.

De Consumentenbond is begin februari gestart met een actie tegen ongewenste sms-jes. Via e-mail konden mensen hun klachten kenbaar maken. Inmiddels zijn al zo'n 1300 reacties binnengekomen, aldus een woordvoerster van de Consumentenbond. Half maart wordt een volledige inventarisatie gemaakt van alle klachten. De bond wil nog een stap verder gaan. ´De telecombedrijven moeten meer als creditcardbedrijf optreden. Dat wil zeggen dat ze moeten aantonen dat de klant om een sms heeft gevraagd. Op die manier loopt de consument geen risico.' Nu moet de klant het sms-je betalen, of er om gevraagd is of niet.

O2 heeft als voorschot op de gewenste maatregelen van de Opta eigen maatregelen genomen. Op de internetpagina van de telecomaanbieder staat de aan- en afmeldcode van 650 sms-diensten. Ook werkt het bedrijf met een 'noodknop'. Klanten kunnen daarmee alle sms-diensten blokkeren (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie