Geen alcoholreclame op TMF, MTV, Nickelodeon en Fox Kids

Het komende jaar is er geen alcoholreclame te zien op TMF, MTV, Nickelodeon en Fox Kids, omdat de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) deze tv-stations heeft aangemerkt als jongerenzender.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

STIVA laat jaarlijks door bureau Intomart vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Criterium is dat ze méér dan 25 procent minderjarigen bereikt. Voor het komende jaar zijn dat dus TMF, MTV, Nickelodeon en Fox Kids aangemerkt als jongerenzender. Geen enkele radiozender wordt gekenmerkt als jongerenzender. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.

Sinds 1990 onderschrijven de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken de Reclamecode voor alcoholhoudende drank. De Code bevat regels over reclame en verkoopbevorderende activiteiten. Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet gericht zijn op minderjarigen. Daarom heeft de alcoholindustrie in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke zenders niet zal worden geadverteerd. Jaarlijks wordt over de periode van juli van het ene jaar tot en met juni van het daaropvolgende jaar vastgesteld welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender.

STIVA-directeur Hanneke Heeres: ´Met deze duidelijk meetbare gegevens kan de alcoholindustrie goed uit de voeten. De kern van de zaak is dat onze reclame niet op minderjarigen gericht is en de jaarlijkse vaststelling van de jongerenzenders helpt om de zelfregulering ook in dit aspect betekenisvol te laten zijn.`

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie