Globehanger: een boodschap die blijft hangen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Soms liggen business ideeën op straat. Soms hangen ze gewoon in je kledingkast. In 2007 kregen twee ‘singles in the city’ na veelvuldig bij de stomerij geconfronteerd te zijn met metalen kledinghangers het idee een milieuvriendelijke kledinghanger van karton te maken. Met advertentieruimte om te verkopen en ze gratis aan stomerijen beschikbaar te kunnen stellen. Na wat onderzoek bleek al op de Amerikaanse markt te bestaan.

Waar anderen zouden stoppen gingen de vrienden en echter verder. Ze richtten op en besloten het ontwerp, het materiaal en de advertentiemogelijkheden van de hanger verder te verbeteren en het product als 'Globehanger' te introduceren op de Europese markt.

Het bijzondere aan de Globehanger is dat het voor drie partijen voordelen biedt. De consument, de stomerij én de adverteerder. Het voordeel voor de consument mag duidelijk zijn. Het product wordt geproduceerd uit gerecycled materiaal en is zelf 100 procent recyclebaar. De kartonnen kledinghangers kunnen na gebruik gewoon bij het oud papier en de gebruiker hoeft zich niet meer schuldig te voelen zoals bij het weggooien van de metalen hanger.

Dan de stomerij. Een middengrote stomerij stoomt per week zo’n 500 kledingstukken. De 5 cent inkoopkosten voor een metalen hanger lijken weinig, maar kunnen op jaarbasis toch een aardige kostenpost vormen. De Globehangers worden geheel kostenloos aan de stomerij beschikbaar gesteld en bezorgd. Logisch dat een groot deel van de stomerijbranche het idee dan ook positief heeft ontvangen.

Als laatste, de mogelijkheden voor de adverteerder. Naast het feit dat de Globehanger een nieuw alternatief is voor traditionele media, die steeds meer aan impact verliezen, biedt het ook toegang tot een interessante en koopkrachtige doelgroep. Zo zijn bezoekers van stomerijen 25-50 jaar, hebben zij hoger onderwijs genoten en verdienen ze netto meer dan 2000 euro per maand. Bovendien wordt de consument met de kartonnen kledinghanger vanuit een positieve, milieuvriendelijke gedachte, één-op-één benaderd in een umfelt zonder andere reclameboodschappen. Het effect liegt er dan ook niet om. Onderzoek van GfK in Duitsland toonde een spontane ad recall van 39,5 procent aan en een geholpen van 99,5 procent.

Naast bedrukking van de kartonnen hanger met een communicatieboodschap zijn er ook aanvullende mogelijkheden te bedenken. Een geïntegreerde kortingsbon of -code, een aangehecht foldertje of een samplesachet. De kosten voor een campagne van 2 weken bestaande uit 200.000 kleerhangers komen vooralsnog neer op 8 eurocent per contact. Produceren kost 4 weken, maar kan op termijn sneller.

De eerste voor C&A – "Bio Cotton van C&A. Dat voelt goed.” – was in 2008 in België een feit. Dit jaar staat er nog een campagne voor Skoda – "Skoda: Eco clever… Simply clever!" – op het programma. Skoda zal op de hanger met een wincode verwijzen naar de website. Meteen een mooie kans voor Launtree om het cross-mediale effect van de Globehanger te meten.

Omdat beide heren Launtree naast hun baan (Schotsmans was productmanager bij BEL, Pétré marketingadviseur bij VODW Marketing) aan het opzetten waren heeft het wat langer geduurd voor ze verder konden uitbreiden. Dat resulteerde in Nederland onder andere in het door andere partijen, maar vooralsnog met weinig resultaat. Met een professioneel team is Launtree er, naast een distributienetwerk in België en Frankrijk, in geslaagd Nederland met zo’n 500 stomerijen aan te sluiten. Het Nederlandse advertentienetwerk biedt op dit moment een bereik van bijna 200.000 kartonnen hangers per 2 weken.

Volgens Pétré staan de Nederlandse stomerijen te springen om de hangers, maar moeten er eerst adverteerders gevonden worden die hun boodschap op een creatieve manier willen communiceren. Volgens mij biedt het product, mede vanwege impact en eco-friendlyness, legio aan mogelijkheden voor adverteerders. Maar wat vinden jullie hiervan?

Welke adverteerders zouden de Globehanger als eerste moeten omarmen? En met welke boodschap?

Laat de creatieve geest in de kledingkast eens de vrije loop ;-)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie