Goedkope sigaret discountketens in trek

Goedkope eigen sigarettenmerken van supermarkten als Aldi, Lidl en de 300 ‘impuls-stores’ van Primera hebben het eerste halfjaar de omzet met 20 procent zien toenemen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De opmerkelijke groei is volgens directeur Laurens van Gerven van groothandel Lekkerland (de grootste tussenhandelaar) een ‘wezenlijke stap’, zegt hij tegen De Telegraaf. Het marktaandeel van de eigen merken van de winkelketens is overigens nog bescheiden en groeide in de afgelopen maanden van 4,5 naar 5 procent van de totale sigarettenverkoop. Volgens Charles Beke van de tweede groothandel Van der Laan-Dekker zou de opleving van tijdelijke aard kunnen zijn. ‘Zodra de mensen zich straks weer een A-merk kunnen veroorloven, zullen ze dat kopen. Vooral de jeugd maakt het niet uit wat sigaretten kosten.’ Het prijsverschil tussen beide segmenten kan maximaal oplopen tot 90 eurocent per pakje.

De grote sigarettenfabrikanten Philip Morris en BAT denken dat het aandeel van de goedkope sigaret hier marginaal blijft.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie