Heineken-directeur verbolgen over dreigende dwangsom statiegeldblikjes: ‘Dit doet ons echt pijn’

Hans Böhm schrijft dat ‘oprechte intenties’ van Heineken onterecht in twijfel worden getrokken.

Beelden uit komende Heineken-campagne voor statiegeld op blikjes

Hans Böhm, algemeen-directeur van Heineken Nederland, heeft ontstemd gereageerd op de dreigende dwangsom en kritiek op de bierbrouwer omdat die nog blikjes zonder statiegeld maakt, terwijl dit sinds 1 april verplicht is.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Heineken een dwangsom in het vooruitzicht gesteld van 15 cent per onterecht in de handel gebracht blikje. Het bedrag kan oplopen tot een maximum van 1 miljoen euro en nog worden verhoogd als Heineken de regels blijft negeren.

Hans Böhm schrijft dat de negatieve berichtgeving hem heeft geraakt: ‘Dit doet ons echt pijn. Niet omdat we nu de kop van jut zijn, maar omdat onze oprechte intenties in twijfel worden getrokken.’

Verschil inzicht

Heineken was er volgens de algemeen-directeur van overtuigd dat tijdens de transitieperiode voor een deel van zijn producten blik zonder statiegeld kon produceren- en afvullen.

Böhm: ‘Deze planning hebben we in januari met de handhavende organisatie de ILT gedeeld en we hebben daarover geen vragen gekregen. Het blijkt nu dat we daarover van inzicht verschillen.’

Er is nog geen sprake van een boete, schrijft Böhm. ‘In haar aankondiging heeft de ILT ons helder uitgelegd aan welke regels en planning we in hun ogen moeten voldoen.’

'Verwacht geen boete' 

Hij stelt zich aan de gestelde termijn te houden. ‘Daar bestaat geen enkele twijfel over. Uiteindelijk verwachten ook geen boete. Het betekent wel dat we meer materiaal als blik en karton moeten weggooien dan we oorspronkelijk gepland hadden. Dat steekt ons wel.’ 

Bohm belooft dat Heineken zijn merkkracht nu gaat inzetten voor een ‘Nederland zonder zwerfafval’ en om de doelstellingen op blik inzamelen te halen.  

Onderdeel daarvan is een grote campagne ‘voor de grootste uitdaging van het statiegeldsysteem: het veranderen van het consumentengedrag’. Bohm deelde al een aantal uitingen daarvan.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie