Hero. In samenwerking met natuur. Welke natuur..?

‘Veel marketing is verleiding maar ook vaak misleiding en bullshit. Zoals die Italiaanse vrouwen die in pannen staan te roeren voor een Italiaans merk, terwijl dat spul gefabriceerd wordt in grote Oost-Europese fabrieken. Allemaal make believe.’ Quirijn Bolle, oprichter van Marqt, wil met zijn supermarktketen wél transparant zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze passage komt uit ons boek ‘Vlinder in de boksring’. Marqt challengt onecht eten. Ik moest er aan denken toen ik de nieuwe campagne van Hero zag. Op hun website zegt Hero het volgende erover: elke dag vragen we ons bij Hero af… Hoe krijgen we al het goede uit de natuur bij jou? Heel simpel: door samen te werken mét de natuur. Klinkt goed. Maar wat is de werkelijkheid. De afgelopen jaren kwam Hero een aantal keren stevig onder vuur te liggen van Foodwatch. Foodwatch noemt zich de voedselwaakhond van Nederland. Samen met consumenten wil het bedrijf zich inzetten voor het recht  op eerlijk, veilig en gezond voedsel. Eind 2011 schreven ze met als titel ‘&;Hero Fruit & Co&; spindoctort met gezondheid’ het volgende over Hero Fruit & Co. Hero rept van een &;koelvers sap&;, zonder toegevoegde suiker, die ook nog eens goed is voor je weerstand door de zogenaamde ‘bifido-vezels’. Met lekkermakend fruit op de fles, zoals passievrucht, sinaasappel, mango en ananas. Wat krijg je? Vooral appelsap en dan ook nog eens uit concentraat. Het oranje kleurtje komt vooral van het toegevoegde wortelconcentraat en het synthetische bètacaroteen. Er zit aroma in het drankje.En ‘bifido-vezels’ blijkt een zelfbedachte naam voor verdikkingsmiddel E1200 te zijn, dat zeker niet je weerstand verhoogt. Midden 2012 pakken ze nog een keer uit.  Hero Fruit & Co Multifruit heeft zijn verpakking en receptuur aangepast. Dit omdat de &;bifidovezel&;-weerstandsclaim door de Europese Voedselautoriteit is afgewezen. Daarom moest de claim van de verpakking af. Prima geregeld, zou u denken? Niets blijkt minder waar. Hero maakt het nog bonter. Bij een recente check in de supermarkt bleek Hero een nieuwe verpakking te hebben en tevens de trukendoos met misleidende marketing te hebben opgetrokken. Hero heeft de portie verkleind om te verbergen dat in de vernieuwde drank nog meer suikers zitten. De weerstandsclaim is niet meer gebaseerd op bifidovezels, maar op extra toegevoegde synthetische vitamine C. 

Overigens komt ook Hero Fruitontbijt er niet echt goed vanaf. Foodwatch: Draai het dopje van een flesje Aardbei-Sinaasappel en de frisse aardbeienlucht geurt  u tegemoet. En warempel, het drankje smáákt ook naar aardbei: dat proeft gezond! Maar een blik op het etiket leert dat er nauwelijks aardbeiensap – pardon, concentraat - in zit. Teleurstellende conclusie: Hero grijpt net als veel voedselproducenten naar een van de weinige smaakmakers die ze nog lijken te kennen. De aromafabriek. Aldus Foodwatch. 

Ik ben geen foodie en snap ook wel dat sommige producten uit concentraat gemaakt (moeten) worden. Maar dit voorbeeld laat wel zien waar veel marketeers nog steeds erg druk mee zijn: het verkopen van gebakken lucht. Hero is een aardig Nederlands merk met een sterke heritage (Cassis!), maar vermom jezelf niet als de beste vriend van de natuur. Het goede nieuws is dat dit soort merken door challengers als Wakker Dier (Zaanse Fopkip), Foodwatch, Marqt en uiteraard de Keuringsdienst van Waarde (daar weet Lipton alles van) bij de les gehouden worden. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie