The resilient consumer: weerbaar voor elke crisis!

Hoe vergroten consumenten hun weerbaarheid in deze onzekere tijden? En wat kunnen merken doen om hun klanten daarbij te helpen?

Bron: Unsplash - Morgan Sarkissian

De huidige omstandigheden vragen van iedereen veerkracht, weerbaarheid en flexibiliteit. De baan die zo zeker leek, maar nu even niet meer. De voetbalwedstrijd die vorige week nog wel en deze week niet meer doorgaat. Veerkracht gevraagd van consumenten dus. Het vermogen om je aan te passen aan stress en tegenslag en daar misschien zelfs sterker uit te komen.

Het belang van weerbaarheid en veerkracht zien we al een tijd toenemen, al voor de Corona crisis die nu gaande is. De zogenaamde Fluid Society waarvan we allemaal deel uitmaken vraagt al langere tijd continue flexibiliteit en aanpassingsvermogen binnen een omgeving waar vaste structuren en routines steeds meer onder druk komen te staan. Nu ook nog een gezondheidscrisis met grote economische impact volgt, zal het belang van veerkracht nog verder toenemen. Dit voorjaar deden we een onderzoek naar de manier waarop consumenten invulling geven aan ‘veerkracht’. We keken ook naar wijzen waarop organisaties en merken daarmee om kunnen gaan.

10 manieren waarop consumenten hun veerkracht versterken

  1. De basis op orde: er is een sterke focus op het handhaven en beschermen van de huidige levensstandaard. Ook het streven naar onafhankelijkheid, naar zelfvoorzienend zijn komt hier naar voren. Immers, hoe minder je afhankelijk bent van anderen, hoe sterker en weerbaarder je bent zo is de gedachte. Met als voorbeeld o.a. de toenemende behoefte om zelfvoorzienend te zijn in de energievoorziening.
     
  2. Gezonde gewoontes: met het ontwikkelen van kleine, pragmatische, gezonde gewoonten versterken we onze veerkracht en weerbaarheid. Reistijd die nu gebruikt wordt om te sporten, stappentellers die ons vertellen hoe het met onze dagelijkse beweging gaat en gezonde snackboxen als Graze die helpen onze snackroutines te verbeteren.
     
  3. Aandacht voor hygiëne: de aandacht voor hygiëne is uiteraard enorm gegroeid de laatste maanden. Niet alleen handenwassen, maar ook schoonmaken (zeker nu we zoveel thuiswerken) staat weer hoog op de agenda. Merken die dat leuk een aantrekkelijk maken hebben veel te winnen!
     
  4. Grip op je financiën: onze fluïde samenleving doet een groot beroep op de financiële weerbaarheid van mensen. Sociale patronen die lange tijd zeker waren, pensioenen, uitkeringen zijn dat mogelijk niet meer. De gevolgen van corona crisis zetten dit nog eens extra op scherp. Grip op financiën, versneld aflossen, inzicht in uitgaven zorgen voor een gevoel van onafhankelijkheid; je kunt wel tegen een stootje.
     
  5. Ontwikkel een growth mindset: door steeds in ontwikkeling te blijven, zowel fysiek als mentaal, versterken we onze veerkracht en weerbaarheid, zo is de gedachte. Daag mensen uit om te leren, om slimmer te worden en laat de progressie zien die ze maken. Strava, maar ook Lego zijn mooie voorbeelden van hoe merken de ‘growth mindset’ van hun klanten kunnen versterken.
     
  6. Aandacht dichtbij: focus op lokale communities, op echte vrienden en familie, want daar word je geholpen als het nodig is. Dat zijn de mensen die er echt voor je zijn als het erop aankomt. Een sterk sociaal netwerk is niet alleen leuk, het versterkt je veerkracht! Merken die hun lokale kracht gebruiken, contacten leuker, makkelijker, intenser maken krijgen waardering.
     
  7. Harmony inside: uit aandacht dichtbij vloeit ook de groeiende behoefte aan harmonie, ontspanning en gezelligheid thuis. Dat de corona crisis dat nog verder sterkt, wordt onderstreept door de sterke focus op klussen aan aandacht voor ons interieur. De rode ketchup puzzel van Heinz speelt op een leuke manier in op onze behoefte om aan extra aandacht voor thuis.
     
  8. De kracht van kwetsbaarheid: veerkracht betekent ook kwetsbaar durven zijn, fouten mogen maken en daarvan leren. Dat is krachtiger en zorgt voor meer ontwikkeling dan je verstoppen, het niet durven toegeven. Trots zijn op imperfecties is sterker dan ze verbergen. Merken als Nike, maar ook de buitenbeentjes in de supermarkt laten ons dit zien.
     
  9. Alles is fysiek: focus op veerkracht, weerbaarheid zien we uiteraard ook als het gaat om fysieke inspanningen: extra aandacht sport, voeding die sporten ondersteunt, zoals extra proteïne. Maar ook gewone dagelijkse activiteiten als boodschappen doen en schoonmaken die gelabeld worden als gezond (want fysiek) bezig zijn.
     
  10. Go with the flow: ontwikkelen van weerstand en veerkracht krijgt ook betekenis in relatie tot flexibel zijn, kunnen improviseren. Het leven is immers minder voorspelbaar geworden en daar moeten we onze weg in vinden.
Schema met uitleg

Dit artikel is gebaseerd op een groot (online) onderzoek naar de weerbaarheid van consumenten en ons webinar over dit onderwerp. Geïnteresseerd in de handout en de opname van het webinar? Laat het ons weten op: info@beautifullives.com. Vaker lezen over onze onderzoeken? Volg ons op LinkedIn of abonneer je op onze nieuwsbrief

Plaats als eerste een reactie