Premium

Hoe Nederlandse sportapp OneFit met Netflixmodel nu Europa wil veroveren

Serge Brabander over hoe zijn bedrijf een rol kan spelen in de ‘enorme groeimarkt’ van sportabonnementen.

OneFit, het Nederlandse bedrijf met flexibele sportabonnementen via de app, maakte vorige week een fusie met de Duitse branchegenoot Urban Sports Club bekend. Samen kunnen ze internationaal de fitnessmarkt verder ontginnen en straks toegang bieden tot een netwerk van meer dan 10.000 partnerlocaties als sportscholen en yogastudio’s in meer dan zestig steden in Europa. OneFit wordt onderdeel van de Urban Sports Club-groep en blijft onder de eigen naam actief met een kantoor in Amsterdam.

Advertentie
advertisement

Flexibel abonnement

OneFit bestaat sinds 2012 en de oprichters zijn Serge Brabander (vroeger actief bij mediabedrijf Boomerang) en ex-basketbalspeler Camille Richardson. Brabander is de commerciële man, Richardson doet de technische kant.

Drie jaar geleden maakte OneFit de stap van een prepaid naar het populaire abonnementenmodel zoals Netflix en Spotify dat ook hanteren. De kracht van de app is dat je voor een vast bedrag per maand een brede keus hebt in fitness, yoga, zwembaden en andere sportmogelijkheden. Zo’n flexibel abonnement is niet gebruikelijk in de fitnessbranche, waar je meestal voor langere tijd aan een abonnement vastzit. Het steeds bredere aanbod op de app doet de rest. Voor de aangesloten sportlocaties doet OneFit de marketing en krijgt daar een fee voor.

 

Serge Brabander: ‘OneFit heeft een snelle groei doorgemaakt dankzij het abonnementenmodel. Omdat Nederland een relatief kleine markt is hebben we de aansluiting gezocht bij Urban Sports Club om sneller stappen te maken.’ Brabander en Richardson worden beiden aandeelhouder in Urban Sports Club-groep en blijven hun huidige activiteiten doorzetten. ‘Mijn functie wordt nu chief commercial officer. Ik blijf in feite hetzelfde doen, maar op grotere schaal: het uitbouwen van de verkoop van abonnementen.’

Peer-to-peer

Op welke doelgroep mikt OneFit? ‘Op zich zijn we niet aan leeftijd gebonden. Wel is het aandeel millennials het grootst – 20-25 jaar en 35-40 jaar - en zijn de vrouwen in de meerderheid. Waarschijnlijk komt dat omdat we veel locaties voor yoga en bodypump hebben. Onze gebruikers zijn vooral de mensen die gemak, afwisseling en een vrije keuze willen hebben.’

Voor bereik zet OneFit online media in. ‘Instagram is daar bij uitstek een medium voor, omdat je iets wilt laten zien en de belangrijkste doelgroepen daar massaal zitten. Daarnaast hebben we ook een members program waarmee onze abonnees voordeel kunnen halen door abonnees aan te dragen. Zo’n 40 à 45 procent van de nieuwe aanwas is dankzij onze members. Dus kan je zeggen dat peer-to-peer ons beste bereik genereert. Daarnaast is online marketing ook heel belangrijk voor de zichtbaarheid.’

onefit
Het managementteam van OneFit en Urban Sports Club met links Serge Brabander Klaus Mellenthin

Verveeld

En hoe hou je de abonnee vast in deze tijd dat de consument snel verveeld is? ‘Bij abonnementenmodellen als Netflix en Spotify, waar je toch al snel mee gaat vergelijken, draait het allemaal om goed aanbod en goede content. Mensen die via onze app een fitness- of yogalocatie hebben gekozen, kunnen er inderdaad op een gegeven moment uitgekeken raken. Ons team moet zorgen dat het de trends ziet, daar in meegaat en constant nieuwe mogelijkheden biedt. Er is nu bijvoorbeeld veel animo voor barrelessen, ofwel oefeningen die je doet aan de balletbarre. Wij zien daar zelfs al wachtlijsten ontstaan.’

Groeimarkt

OneFit is met investeerdersgeld gegroeid. ‘Amsterdam is winstgevend’, zegt Brabander. ‘Maar we moeten blijven investeren in technologie en dus investeren in mensen. Als je grote stappen wilt zetten, dan heb je investeerdersgeld nodig.’  

Brabander ziet een ‘enorme groeimarkt’ in sportabonnementen. ‘Het is nog een jonge markt die nog maar aan het begin staat van de digitale mogelijkheden.’

Tot slot de vraag of Brabander nog wat heeft meegenomen uit zijn tijd bij mediabedrijf Boomerang waar hij tot 2010 zes jaar directeur was. ‘Ook daar waren we aan het bouwen om het best mogelijke netwerk te hebben. Ook bouwden we aan een merk. Rond fitness en sport kan dat ook: de uitstraling is belangrijk.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie