Keep calm, houd onze thee binnenboord Alan!

Wil Unilever haar theeportefeuille van de hand doen? De Britse (en Nederlandse) everseller? Let me talk some sense into you, Mr. Jope.

Britse soldaat drinkt een kop thee.
Wikemedia Commons - Cecil Beaton Photographs

xcuse me, Mr. Jope, but are you truly British?! Want wat schetst mijn bicultureel ingestoken verbazing? U wilt wellicht de theemerken van Unilever, waaronder PG Tips en Lipton, van de hand doen? En u runt een Brits-Nederlands bedrijf? Ik wens u the very best of luck with that. Nee, beter: keep calm and have a cuppa, while I’ll talk some sense into you.

  1. (Zwarte) thee is nog steeds een van de populairste dranken

Britten drinken gezamenlijk naar schatting 165 miljoen koppen zwarte thee (met melk) per dag. Gemiddeld komt dat neer op dagelijks meer dan drie koppen per persoon, waarmee ze op de derde plaats staan in de ranglijst van grootste theeconsumenten ter wereld (alleen voorgegaan door Turkije en Ierland). Maar Nederlanders kunnen er ook wat van. Zij drinken meer warme dranken (koffie incluis) dan welke andere drank dan ook en dagelijks gemiddeld twee tot drie koppen thee.

Thee legt uw bedrijf dan ook NUL windeieren, meneer Jope. Als we uw financiële man Graeme Pitkethly mogen geloven, vormt zwarte thee nog altijd het overgrote deel van al Unilever’s thee-inkomsten, met een jaarlijkse omzet van drie miljard euro uit verkoop in maar liefst zestig landen. Talk about an ‘ever black’. En u wilt die business misschien aan PepsiCo geven…, really?

  1. Laat je niet in de luren leggen door gezondheidsgrillen

Meneer Jope, of mag ik als fellow-Brit Alan zeggen, u wilt dus de positie van thee in de drankenprotefeuille her-evalueren, omdat in het laatste kwartaal bleek dat de verkoop van traditionele zwarte thee in ‘ontwikkelde markten’ terugbleef ten opzicht van die van groene en kruidentheetjes. Ik zou bijna willen zeggen: natuurlijk deed het dat. We surfen momenteel hoog op een gezondheidsgolf van tsunami-achtige proporties, dus uiteraard zitten wij Maslow-piekende luitjes nu massaal aan de hete groene-, gember-, muntwatertjes.

Inconsequente wezens als wij zijn, zijn we de afgelopen jaren ook nog steeds meer koffie gaan drinken. We gooien er dan nu soja- of havermelk in en noemen het een superhealthy, dairyfree tralalalatte, maar stiekem is het ons keihard om de cafeïnekick te doen. Hee, cafeïne, waar heb ik dat eerder in gedronken? In zwarte thee natuurlijk!

Dus wat ik maar zeggen wil: die weekgekleurde, kruidig geurende theehype zal, zoals golven dat doen, eerdaags weer afvlakken. En zwarte thee (een niet-aflatend succesverhaal in Europa sedert vroeg in 1600) zal gewoon voor die (cafeïnegedreven) omzet blijven zorgen die het altijd opleverde.

  1. Het is een kwestie van rebranding, silly

Als er iets is dat recente bestudering van de eilandbewoners aan de andere kant van de Noordzee ons heeft geleerd, is dat ze licht opstandgevoelig raken wanneer het idee postvat dat hen iets wordt afgepakt. Een sentiment dat in Nederland ook niet geheel onbekend is. En u heeft met uw statement van vorige week Twinings en PG Tips in een richting de VS gekeerde etalageruit gezet? Twinings, het meestgedronken theemerk in het VK en een household name in Nederland? En PG Tips, met een Britse brand awareness ranking van 94%? Nee, Alan, eversellers als deze moet je niet verkopen, die moet je gewoon rebranden, silly.

En dat is (zie punt twee) helemaal geen moeilijke opgave: Oh, dus jullie willen gezonde warme dranken nuttigen? Ga dan alsjeblieft voor (zwarte) thee in plaats van koffie, mensen. Het is rijk aan polyphenolen; dat zijn bacterie- en virusdodende antioxidanten die goed zijn voor de botten, de maag en darmen. En als energiebooster kun je ook beter zwarte thee drinken dan koffie, want dat biedt dezelfde stimulans tegen minder cafeïne... Zo win je er mogelijk Nederlandse theedrinkers bij, en houd je de Britse binnenboord. Mine’s white, no sugars. Thanks Alan.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie