‘Kwaliteit gegarandeerd’ leidt tot minder voedselverspilling

Doel van #THTWegErMee is het vinden van een duidelijk alternatief

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het lijkt een wat semantische discussie, maar de gevolgen zijn verstrekkend: Wat in bijvoorbeeld Engeland wordt aangeduid als ‘Best Before’, heet op een Nederlandstalige productverpakking ‘Ten minste houdbaar tot’. Die THT-datum klinkt veel dwingender en leidt ertoe dat consumenten vaker eetbaar voedsel weggooien. Volgens kartonnen-verpakkingsproducent  Tetra Pak noemt bijna de helft van de Nederlanders (46%) de verwarrende houdbaarheidsdata op verpakkingen de grootste oorzaak van voedselverspilling. Een derde van de Nederlanders is zelfs bang om ziek te worden van producten na het aanbreken van de houdbaarheidsdatum.


In tijden van thought leadership als niet te missen marketinginstrument, besloot het Zweedse bedrijf zich te gaan inspannen om THT van verpakkingen te krijgen. De term THT, &;Tenminste Houdbaar Tot&;, wordt vaak verward met TGT, die staat voor de uiterste gebruiksdatum &;Te Gebruiken Tot&;. Slechts 42% van de Nederlanders weet dat er verschil zit tussen de twee termen en iets meer dan de helft (54%) kan dat verschil volgens eigen zeggen benoemen.

Doel van , initiatief van Tetra Pak, is het vinden van een duidelijk alternatief. Met hulp van een panel voedingsexperts, onderzoek en social media blijkt – volgens Tetra Pak - dat een nieuwe definitie voor THT van grote invloed zou zijn op het terugdringen van de voedselverspilling in heel Nederland.




Stakeholders
Dertien voedingsexperts bogen zich onlangs over de mogelijk nieuwe term. De vijf beste uitkomsten zijn de afgelopen twee weken door Nederland beoordeeld en social media. ‘Vrijwel alle respondenten geven aan de vijf suggesties minstens even goed te vinden als de huidige aanduiding met THT’aldus Birgit Kamp, Communications Director van Tetra Pak en initiatiefnemer van : ‘Opvallend is de mate van betrokkenheid van de voedingsexperts, de industrie en de maatschappij. Niet alleen de resultaten van dit onderzoek, maar ook andere initiatieven in deze context bevestigen dat dit onderwerp een breedgedragen aandachtspunt is. De combinatie van al deze initiatieven en het draagvlak onder de stakeholders en maatschappij draagt zonder twijfel bij aan bewustwording en vermindering van voedselverspilling. Een positieve bevinding waarvoor we als initiatiefnemer dankbaar zijn.’

&;Kwaliteit gegarandeerd tot&; bleek veruit de populairste term en won met 40% van de stemmen. De ruime meerderheid vindt deze term beter dan de huidige aanduiding en omdat die verduidelijkt dat producten veelal nog prima te consumeren zijn na het verstrijken van deze datum. Meer dan de helft van Nederland (54%) zal door deze definitie minder bang zijn om ziek te worden van producten die de houdbaarheidsdatum bereikt hebben. 55% van de respondenten zegt bij invoering van deze term vaker kijken, proeven of ruiken voor ze voedingsmiddelen weggooien. Het onderzoek werd in opdracht van Tetra Pak uitgevoerd door onderzoeksbureau Stroom van 25 t/m 30 november 2015. De steekproef is volgens de onderzoekers representatief voor de Nederlandse bevolking tussen 18 en 65 jaar, gewogen op leeftijd, geslacht en geografie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie